A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetében működő Európai Fogyasztói Központ (EFK) összefoglalta, hogy mit tehetnek a fogyasztók, milyen jogaik vannak, amennyiben lefoglalt utazásuk ellenére mégsem kívánnak, vagy nem tudnak elutazni.

Mindenekelőtt szükséges különbséget tenni az utasok között abban a tekintetben, hogy utazásukra magyar utazásszervező (utazási iroda) által összeállított utazási csomag keretében vagy pedig az utas saját maga által összeállított, külön-külön lefoglalt egyes utazási szolgáltatások (szállásfoglalás, repülőjárat, autóbérlés, turisztikai szolgáltatások stb.) igénybevétele útján kerülne sor.

Az utazási szerződésekről szóló 281/2008. kormányrendelet értelmében az utazás időpontjától függetlenül az utazási csomag díjmentes lemondásra (úgynevezett elállási jog gyakorlására) a jogszabály szerint akkor van lehetőség, ha az úti célt az utazásra nem javasolt országok közé sorolja a Külgazdasági és Külügyminisztérium. Emellett utazási csomagok esetében díjmentes (bánatpénz megfizetése nélküli) lemondásra az utazás megkezdését megelőző 60 napnál korábban van lehetőségünk.

Ezt követően az utazás megkezdését megelőző 35 napnál korábbi elállás esetén legfeljebb a részvételi díj 10 százalékának megfizetését követelheti az utazásszervező bánatpénzként az utastól. Közelebbi indulási időpont esetén az esetleges útlemondáskor az utazásszervező általános szerződési feltételeiben rögzített, jellemzően a részvételi díj bizonyos százalékában meghatározott bánatpénz összegét kell megfizetnünk.

Közeli – bánatpénz-fizetési kötelezettséggel járó – indulási időpontú utazások tervezett lemondása esetén mindenképpen javasolt az utazásközvetítővel vagy utazásszervezővel előzetesen felvenni a kapcsolat, és érdeklődni, hogy van-e esetleg lehetőség díjmentesen vagy akár egy bizonyos módosítási díj vagy az értékkülönbözet megfizetése ellenében a célország megváltoztatására, illetve az utazás időpontjának későbbi időpontra történő módosítására. Fontos, hogy a szerződés módosításához a felek közös megegyezése szükséges, azaz arra az utazási iroda nem kötelezhető.

Tisztában kell lennünk azzal, hogy az utazási csomagoktól eltérően az utas által összeállított, jellemzően az interneten külön-külön elvégzett foglalások útján megszervezett utazások esetén jogszabály általános jelleggel nem biztosítja a szerződésektől való díjmentes visszalépés lehetőségét. Mindazonáltal az egyes szolgáltatók, így például az autóbérlő cégek, a szállásközvetítő vállalkozások és szálláshelyek szerződési feltételeikben biztosíthatják a szolgáltatás ingyenes vagy egy bizonyos díj megfizetése ellenében történő lemondását.

A repülőjegy árának teljes (ez magasabb kategóriájú jegynél vagy törzsutas program keretében vásárolt jegynél fordulhat elő) vagy részleges (az adók és illetékek) visszatérítésének lehetősége a repülőjegy típusától függ, ezért arról célszerű a légitársaságnál érdeklődni. A diszkont légitársaságok jellemzően csak törlési díj levonása ellenében teszik lehetővé a lemondást, de ebben az esetben az alacsonyabb jegyárak miatt elképzelhető, hogy az utasnak végül nem jár vissza semmi.

Az utasok az Európai Fogyasztói Központhoz fordulhatnak (info@magyarefk.hu; www.magyarefk.hu), amennyiben tanácsot vagy ingyenes, személyre szabott, szakmai és jogi segítséget szeretnének kapni másik tagállamában, Izlandon vagy Norvégiában honos külföldi utazásszervezőkkel, turisztikai szolgáltatókkal szembeni határon átnyúló panaszuk esetén.

Emellett az esetleges útlemondásból eredő, magyarországi székhelyű vállalkozásokkal, utazásszervezőkkel szembeni vagyoni igények, panaszok érvényesítése érdekében az általános szabályok szerint békéltető testülethez vagy bírósághoz lehet fordulni – zárul az Európai Fogyasztói Központ közleménye.