Tízből nyolc járművezető több dologgal foglalkozik egyszerre vezetés közben. Erre mutatott rá a LeasePlan Mobility Monitor globális felmérés, melyet a LeasePlan 2015-ben végzett 4000 járművezető részvételével, 17 országban.

Egy céges flotta költségeire hatalmas hatást gyakorol a járművezetők viselkedése az utakon, befolyásolja, hogy mennyit költ egy vállalat üzemanyagra. Az agresszív gyorsítások és felesleges üresjáratok gyorsan kiürítik a tankokat – és a költségvetést is. A viselkedés a balesetek számára is hatással van, és közvetett hatásként gondolni kell a biztosítási bónuszra is – írja az autoblog.hu.

Európában az átlagos üzemanyagköltség 2000 euró évente, míg a balesetekből eredő költség évente 700 euró. A biztonsági tényezők mellett a költségek miatt is érdemes a vállalkozásoknak gyorsan kezelni a kockázatos járművezetői viselkedést.

A felmérés szerint a leggyakoribb vezetés közbeni tevékenység a telefonálás (69 százalék 2015-ben, 73 százalék 2014-ben), az italfogyasztás (36 százalék 2015-ben, 42 százalék 2014-ben), és az evés (32 százalék 2015-ben, 37 százalék 2014-ben). A legfrissebb felmérés szerint a járművezetők 17 százaléka állítja, hogy sms-t ír a volánnál (20 százalék 2014-ben), míg 8 százalékuk közösségi médiát használ (9 százalék 2014-ben).

Az X (1965 és 1981 között születettek) és Y (1982 és 1999 között születettek) generáció a baby-boomerekhez (1946 és 1964 között születettek) képest többször osztja meg figyelmét vezetés közben. A generációk közötti rés különösen nagy az üzenetírásban és közösségi média használatában.

A baby-boomerekhez (9 százalék) képest az üzenetírás az X generáció (18 százalék) és az Y generáció (25 százalék) körében majdnem kétszer olyan népszerű. A baby-boomerek körülbelül 2 százaléka használja a közösségi médiát vezetés közben, míg az X generáció esetében ez 8 százalék, az Y generációnál pedig 15 százalék.

Magyarországon a telefonálás a leggyakoribb tevékenység a volán mögött (78 százalék), míg a megkérdezettek 33 százaléka válaszolta, hogy üzenetet is szokott írni útközben.

A felmérés arra is rákérdezett, hogy a járművezetők találkoznak-e agresszív viselkedéssel az utakon. A legtöbb válaszadó szerint előfordult, hogy ledudálták őket, bevágtak eléjük, hátulról túl közel mentek hozzájuk, nagy sebességgel előzték meg őket, és agresszíven mutogattak feléjük.

A szóbeli agresszió is növekedést mutat. Feltűnően sokan, minden háromból két válaszadó (60 százalék) tapasztalt gyorshajtást más vezetők részéről, ugyanakkor a válaszadók fele maga is gyorsan hajt.

A felmérés rámutat a három generáció által közösen zavarónak tartott tényezőkre: a baby-boomerek, az X és Y generáció is a hátsó követési távolság be nem tartását tartja a legzavaróbbnak, melyet a túl lassú vezetés és a hirtelen bevágás követ.