Túl van a válságon a hazai kerékpárgyártás, de a pozitív eredmények elsősorban az exportnak köszönhetőek.

A magyar kerékpárgyártók nettó árbevétele a 2011-es évinek több mint a duplájára emelkedett 2015-re, és a 2013-2014-es évek viszonyában keletkezett 5 milliárdos árbevétel csökkenést is kiigazította a gyártók teljesítménye. A működő vállalkozások száma pedig nem mutatott számottevő változást 2011 óta – derül ki az Opten összeállításáből.

A piaci szereplők gazdasági helyzete stabilnak tűnik, felszámolás, végrehajtás csak mutatóban indult az elmúlt években ellenük. Az alkalmazotti létszám a 2014-es visszaesést követően évről-évre egyenletesen növekedett, jelenleg az egyéni vállalkozásokat nem számítva 1002 főt alkalmaznak a magyarországi kerékpárgyártással foglalkozó vállalkozások.

A pozitív eredményeket némiképp árnyalja, hogy a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség (MKKSZ) statisztikái szerint a hazai kerékpáreladások száma évről-évre csökken. A válság évében (2008) eladott 295 ezer kerékpár 2016-ra 220 ezerre csökkent. Ezzel párhuzamosan a hazai gyártók termelése is hasonló tendenciát mutatott. A 2008-ban 497 ezer kerékpárt gyártottak hazánkban, ami 2014-re 345 ezerre csökkent, és lassú növekedéssel 2016-ban érte el a 401 500 darabszámot – mondja Hantos Zoltán, a céginformációs szolgáltató projektmenedzsere.

Az eladott kerékpárok tekintetében megfigyelhető, hogy az eladott kerékpárok átlagára alacsony, de folyamatos növekedést mutat. Ennek oka, hogy a vásárlók már nem a legolcsóbb kerékpárokat vásárolják meg, illetve az évek során a különböző devizaárfolyamok változása miatt az alsó szegmens termékeinek árai is drágábbak lettek. A középső árkategóriában ugyanakkor némi erősödés mutatkozik. A legfelső árkategóriában pedig stagnált az eladások száma. Az elektromos kerékpárok hazai elterjedése a magas fogyasztói ár miatt még nem kezdődött meg.

A hazai piacot öt nagy gyártó uralja, a többi vállalkozás, akiknek a tevékenységi körében megtalálható a vonatkozó TEÁOR kód, csak nagyon kis mennyiségben (kevesebb mint évi kétezret) állítanak elő kerékpárokat, így hatásuk a szegmens teljesítményére elenyésző. A 2014-ben meginduló jelentős bevétel növekedés oka, hogy az elektromos kerékpárok iránt a nyugat európai piacokon jelentősen megnövekedett a kereslet és a nagy gyártók ezekre az igényekre reagálva elkezdték a PEDELEC (elektromos meghajtású) kerékpárok gyártását és exportját. A tavalyi évben összesen 87 ezer kerékpárt exportáltak, elsősorban a nyugat-európai országokba.

A jövő kérdése, hogy az új innovatív technológiák és a külpiacok továbbra is növekedési pályán tudják tartani a hazai kerékpárgyártást, vagy a magyarországi gyenge vásárlóerő miatt újabb visszaesésre kell felkészülnie a piac szereplőinek – összegezte elemzését az Opten céginformációs szolgáltató projektmenedzsere.