Online marketing szempontból az automatizálás innovatív elemei, azaz a kreatív épp annyira fontos, mint a technikai oldal: a jövő marketingje szorosan összefügg a kreatív programozással, amelynek az automatizálás csak egy részét képezi.

Mire használhatjuk a marketing automatizálást? Az esetleges közhiedelemmel ellentétben nem csak arra használhatjuk az automatizáló szoftvereket, hogy hírleveleket küldjünk, bár tény, hogy az ilyen eszközöket használók legnagyobb arányban (egy 2015-ös adat szerint 95 százalékban) épp erre használják az ilyen programokat. De mire lehet még jó egy ilyen szoftver?

A hírlevél automatizálás mellett gyakran használják még ügyfélkapcsolat-kezelésre (CMR), a kampányok menedzselésére, a landing page létrehozására és a leadek kezelésére is, de az automatizálás lehetőségei nem merülnek ki ezekben. Mire használhatunk még egy automatizáló szoftvert? Például elemezhetjük vele a kampányunk hatékonyságát, szinkronizálhatjuk az összes marketing tevékenységünket, szegmentálhatjuk a közönségünket, elemezhetjük az ügyfeleink demográfiai összetételét, de gondolhatunk konkrétan a web-analitikára is. Kisebb arányban a marketing automatizálást használják a tartalmak kezelésére, keresőoptimalizálásra és a pay-per-click kampányok irányítására is. Összességében tehát bármilyen online marketing folyamat esetében használhatunk valamilyen formában automatizálást, de mi a helyzet a marketing kreatív oldalával?

Kreatív automatizálás

Az adatvezérelt marketing növekvő szerepe miatt egy-egy marketinges úgy gondolja, hogy ezzel feláldozzuk a kreativitást. Azonban a valódi sikerhez a gyakorlatban a kettő kombinációjára van szükség: a kreatív automatizálásra. A technológia nem minden esetben szorítja háttérbe a kreativitást, csak meg kell találni az egyensúlyt ezek között. Ha párhuzamba állítjuk a marketinget a filmiparral, hasonló tendenciát fedezhetünk fel: a relatívan új technológiák, mint a 3D használata csak akkor ad igazán értéket egy filmhez, ha azokat kreatívan használják, nem csak arra, hogy virtuálisan tárgyakat dobáljanak a nézők felé. Az automatizálás is csak akkor segítheti igazán a marketingkommunikációt, ha megfelelő kreativitással támasszuk alá.

Használjuk ki az adatvezérelt és a tartalommarketing nyújtotta lehetőséget! Kombinálhatjuk a kettőt a blogokon, a közösségi oldalakon, de akár különféle rendezvényeken is. A kreativitás remek eszköz lehet számunkra ahhoz, hogy még több adatot gyűjtsünk az ügyfeleinkről, ezzel tovább támogatva az adatvezérelt automatizáló szoftverek működését.

A szoftver alapú, algoritmus vezérelte eladás és vásárlás nem csak abban merül ki, hogy a szoftverekkel lehetőségünk van sokkal pontosabban célozni a közönségünket. A kreatív automatizálás ma már azt is lehetővé teszi, hogy a cégek kiválasszák, melyik személyhez melyik márka üzenetet kívánják eljuttatni. Ez az üzenet a felhasználók által használt eszköztől függetlenül személyre szabható, adaptálható. Mivel a célzást szoftver végzi, a hirdetésben foglalt tartalom sokkal relevánsabb és személyesebb lehet a számos visszajelzési lehetőségnek köszönhetően. Az automatizáló szoftverek tanulási mechanizmusa lehetővé teszi a pontos célzást, valamint annak eldöntését, hogy hol, milyen weboldalakon jelenjen meg a cégek hirdetése.

Mire számíthatunk a jövőben az automatizálás terén? Ahogy az automatizáláshoz kapcsolódó mesterséges tanulás egyre magasabb szinteket ér el, annál több lehetőség nyílik arra, hogy a kreatív tartalmak előállításában is szerepet kapjon az automatizálás. Bár a marketing kreatív oldalával foglalkozók szívesen mondják, hogy a marketing kreatív oldalát nem tudják átvenni az automatizáló szoftverek, hiszen nem láthatnak kapcsolatot a látszólag véletlenszerű képzetek között, hogy ezzel teljesen újat alkossanak, ez nem azt jelenti, hogy a munka egy részét nem végezhetik el sikeresen, és az embereknél sokkal gyorsabban a szoftverek. Ezek a szoftverek gyakran másodpercek alatt képesek kész tartalmakat előállítani, és mivel a gépi tanulás folyamatosan fejlődik, az ebben rejlő kreatív lehetőségek is egyre bővülni fognak.

Automatizálás lehetőségek mindenkinek

Nem csak a mesterséges intelligencia jelenthet lehetőséget a marketingeseknek, hogy kreatívan alkalmazzák az automatizálásban rejlő lehetőségeket, esetenként például külön marketing automatizáló szoftverre sincs szükségünk (például a kampányainkat és a leadeket is kezelhetjük ezek nélkül). Azonban most kiemelten azzal foglalkozzunk, mit tehetünk a marketing automatizálás segítségével.

Gyakorlatilag minden automatizáló szoftverrel lehetőségünk van arra, hogy megjósoljuk az ügyfeleink igényeit, személyre szabjuk az elküldött hírlevelet, vagy hogy algoritmusok segítségével, az ügyfelek korábbi keresési szokásait és böngészési viselkedését figyelembe véve újabb posztokat javasoljunk nekik. Nézzük sorban ezeket a lehetőségeket!

A Dolgok Internetének (Internet of Things) terjedésével egyre megszokottabb az, hogy a különféle eszközöket az internet irányítja, ami lehetővé teszi a cégek számára, hogy javítsák a felhasználói élményt, valamint hogy a lehető leginkább személyre szabják a tartalmakat. Az automatizáló szoftverek segítségével kreatív módon is megjósolhatjuk, hogy mit akarnak az ügyfeleink, akár azelőtt, hogy ez tudatosulna bennük. Az ügyfelek viselkedése alapján az automatizáló szoftverek kikalkulálhatják, milyen tartalmat érdemes megjeleníteni az ügyfeleknek, például figyelembe véve azt, hogy más, hasonló profillal rendelkező vásárlók milyen termékeket vásároltak, de a korábbi oldalon való keresések alapján is. Biztos mindenkinek volt már olyan tapasztalata, hogy rákeresett egy bizonyos termékre vagy szolgáltatásra, majd ehhez kapcsolódóan rendszeresen szembe találta magát hasonló termékek hirdetésével. Az automatizálás segítségével olyan bejegyzéseket ajánlhatunk az oldalunkon böngészőnek, amely felkelheti az érdeklődését. Ha sikeresen használjuk ezt a lehetőséget, az oldalunkon töltött átlagos idő akár jelentősen is növekedhet.

Az automatizálás lehetőségeinek kihasználására talán a legegyszerűbb módszer a hírlevelek személyre szabása. Miért lehet sikeres egy hírlevél automatizálás? Mert egy email tartalma igazán kreatív és személyes lehet az ügyfél szempontjából, még akkor is, ha valójában a folyamat a cikkek válogatásától a hírlevél elküldéséig teljesen automatizált, és a felhasználó korábbi olvasási szokásait veszi alapul.

Összegzés

A kreativitás még mindig a marketing stratégia központi eleme, nem kell attól félni, hogy az automatizálással veszíteni fog a jelentőségéből. Bátran kombinálhatjuk az automatizálást és a kreativitást, hogy még több adatot gyűjtsünk az ügyfeleinkről. Minél több adatunk van a böngészési és vásárlási szokásaikról, annál jobban célozhatjuk őket kapcsolódó tartalmainkkal, vagy a blogunk esetében újabb posztok ajánlásával.

Többet szeretne tudni az online marketing világáról? Kövesse online marketing blogunkat!