A bankoknak sokkal élesebb versenyre kell felkészülniük a jövőben, ehhez a mostaninál korszerűbb szolgáltatásokat kell nyújtaniuk. Ennek egyik első lépéseként 2019 második felében Magyarországon bevezetik az azonnali fizetések rendszerét.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) szakértői, Divéki Éva és Kajdi László a Digitális átállás a pénzforgalomban – a sikeres banki alkalmazkodás öt pontja című tanulmányukban azt elemzik, hogy a jelenleginél élesebb verseny a technológiai fejlődés révén létrejövő innovatív pénzforgalmi szolgáltatások elterjedésére vezethető vissza. Kiemelik: az innovatív szolgáltatások nyújtása az internet használata miatt nem áll meg az országhatároknál, a pénzforgalmi szolgáltatóknak nemcsak a hazai, hanem a külföldi szereplőkkel is  versenyezniük kell.

Ennek során a bankoknak a manuális tevékenységek jó részét automatizálniuk kell, illetve a belső banki folyamataikat is át kell alakítaniuk. A tanulmány készítői egyebek mellett a régi, akár több évtizedes számlavezető rendszerek cseréjét hozzák fel példaként a korszerűsítésre, ami a pénzintézetek hatékonyabb működését eredményezheti. A szerzők kitérnek arra: az ügyfelek részéről alapvető elvárás lett az „azonnaliság”, a folyamatos 24 órás működés, emiatt az utóbbi időben a világ számos országában elterjedtek, vagy bevezetés előtt állnak az azonnali fizetést biztosító rendszerek.    

Az MNB a verseny fokozása érdekében ösztönzi az azonnali fizetési rendszer létrehozását – olvasható a tanulmányban, rámutatva, hogy a bevezetéshez szükséges alapkoncepciót és szabályrendszert tavaly decemberben publikálta az MNB, a GIRO Zrt. pedig megkezdte a rendszer megvalósítását. Kiemelték: a szereplőknek végre kell hajtaniuk mindazokat fejlesztéseket, amelyek biztosítják, hogy legkésőbb 2019 második felében elérhetővé váljon az azonnali fizetési szolgáltatás a hazai fogyasztók és vállalkozások számára.

A fejlesztések vállalása nélkül az a veszély fenyeget, hogy a banki szolgáltatók teret veszítenek a piacon. A  fejlesztési költségeket ellensúlyozhatja a magasabb szolgáltatási színvonalból fakadó forgalombővülés, ha a készpénzes fizetéseket sikerül átterelni az elektronikus megoldások irányába. Ahhoz, hogy a bankok növeljék versenyképességüket vagy maguknak kell innovatív szolgáltatóvá válniuk vagy a pénzintézet valamely fintech cég tulajdonosává is válhat, esetleg együttműködhet valamelyik ilyen társasággal. (MTI)