A fejlett vezetőtámogató rendszerek tömeges elterjedése az autóüveg-piacot is komoly kihívások elé állítja. Az európai gépjárművek 60 százaléka rendelkezik majd 2020-ra vezetést segítő ADAS-rendszerrel, ebből kifolyólag a szélvédőcserék 40 százalékánál a rendszer megfelelő működése érdekében szükség lesz a szélvédőre szerelt kamerák újra kalibrálására.

Forradalmi változások előtt áll az autóüveg-piac, miután a technológia fejlődésével már a kis- és középkategóriás gépjárművekben is megjelennek a fejlett vezetéstámogató rendszerek (ADAS) – hangzott el a Carglass Magyarország által szervezett autós és biztosításszakmai konferencián. A felmérések szerint 2020-ra a gépjárművek 60 százaléka rendelkezik vezetést támogató, úgynevezett ADAS-technológiával (Advanced Driver Assistance System).

Mindez azt is jelenti, hogy a szélvédőcserék 40 százalékánál a szélvédőre szerelt kamerákat a járműgyártói előírásoknak megfelelően újra kell kalibrálni. Ez évi 5 millió olyan autót jelenthet a világban, amelyek a nem megfelelő kalibrálás esetén rossz mérésadatokat továbbítanak a számítógépnek, ami komoly veszélyt jelenthet a közlekedésbiztonságra – mondta el Czeglédi András, a Carglass Magyarország ügyvezető igazgatója a társaság szakmai konferenciáján.

A balesetek megakadályozása a cél

Korábban a gyártóknál a másodlagos biztonság volt fontos a fejlesztéseknél: a baleset bekövetkeztekor igyekeztek védeni az utasokat és a többi közlekedőt (például a biztonsági öv vagy megerősített karosszéria segítségével). Az új fejlesztések ugyanakkor az elsődleges biztonságra, azaz a balesetek elkerülésére helyezik a hangsúlyt.

A Carglass anyavállalata, a Belron kutatás-fejlesztési igazgatója, Chris Davies szerint ezek a fejlesztések már évtizedes múltra tekintenek vissza. Az 1990-es évektől működnek az adaptív tempomatok, a követő- és parkoló radarok, majd elterjedtek a lézeres mérőeszközök. A biztonsági fejlesztések eredménye a statisztikákban is megjelenik: világszerte egyre kevesebb az ütközések száma. A következő években az EuroNCAP szabvány lesz a legkomolyabb katalizátora az iparági fejlesztéseknek, amelyek a balesetekben leginkább ludas hibafaktort, az emberi hibát igyekeznek kiiktatni, vagy legalábbis lecsökkenteni.

Kamerák kémlelik az utakat

A szélvédőkamerás autók száma drasztikusan nő – ma már több mint 400 olyan modell van a piacon, amelynél beépített kamera üzemel. Ma az Európában forgalmazott gépjárművek több mint 90 százalékánál a Carglass végez kalibrálást, biztosít garanciát és ad ki tanúsítványt a beavatkozásról. Magyarországon tavaly 700 kicserélt szélvédőnél végzett kalibrálást a Carglass. A cég az önvezető járművek fejlesztésében élenjáró Tesla szerződött tesztpartnere.

A modern vezetéstámogató rendszerek, de még az olyan extrák is, mint az egyre nagyobb üvegfelületek vagy például a fűthető szélvédők egyre elterjedtebb alkalmazása drágábbá teszi az iparágat. Czeglédi András szerint az ADAS rendszerrel bíró szélvédők cseréje átlagosan 60 ezer forinttal, 200 euróval többe kerül a bonyolultabb technika és a kalibrálási költségek miatt.

Szakszerű javítással csökkenthetőek a költségek

Ma már természetesnek tűnik, hogy minden biztosítói partner és flottakezelő a szakszervizek helyett a szélvédő-specialistákat választja. A Carglass például a gyors, alig 1-2 órás szerelési idővel, illetve a helyszíni kiszállással számottevően csökkentette az ügyfelek költségeit és a járművek kényszerű állásidejét. A Carglass magyar leányvállalatának vezetője arra számít, hogy a hazai piacon még inkább előtérbe kerül a gyorsabb, kalibrálási költségeket (és kockázatot) elkerülő szélvédőjavítás, ami ma már az eredeti minőséggel hasonló minőséget biztosít a még javítható gépkocsi-üvegeknek.

Marc de Souter, a Belron régiós igazgatója elmondta, hogy statisztikailag 10-15 évente minden autósnak elreped a szélvédője, betörik a gépkocsijának ablaka. Ilyenkor fontos, hogy szakszerű, gyors segítséget kapjanak. A társaság tavaly 3 milliárd eurós árbevételt realizált világszerte. Öt földrészen közel 28 ezer munkavállalójuk dolgozik 2500 szervizpontjukon és 10 300 mobil szervizautójukkal. A cég 2016-ban 15 millió ügyfelet szolgált ki, ezekből 11 millió autóüveg-javítás és autóüveg-csere volt, emellett 4 millió esetben kárbejelentés fogadást és kárügyintézést is elvégeztek.