Komolyan érinti a kereskedők, szolgáltatók panaszkezelési és tájékoztatási folyamatait a fogyasztóvédelem intézményi rendszerének idei átalakítása. A korábban érvényes fogyasztóvédelmi adatok közlése megtévesztő információnak számít, amiért a hatóság százezres nagyságrendű bírságot is kiszabhat.

Idéntől a fogyasztók a lakóhelyük szerinti járási hivatalokhoz fordulhatnak fogyasztóvédelmi bejelentéseikkel, miközben másodfokon a Pest Megyei Kormányhivatal jár el ügyükben, országos hatáskörrel. A 197 járási hivatal mindegyikében fogyasztóvédelmi panaszok benyújtása mellett tanácsok is kérhetők például jótállási, szavatossági, panaszkezelési kérdésekben.

A változás fontos feladatokat ró a szolgáltatásokat nyújtó vállalkozásokra. Ha el akarják kerülni a megtévesztő tájékoztatási gyakorlatot szankcionáló komoly bírságot, mind az ügyféltérben, mind az internetes felületeiken, mind az írásbeli panaszokra adott válaszaik megfogalmazásában változtatniuk kell – hívta fel a figyelmet közleményében a CP Contact.

Az ügyféltérben el kell tüntetni minden olyan tájékoztató feliratot, amelyen az átszervezés során megszüntetett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) neve és címe szerepel. (A jogszabály eddig is csak a békéltető testületek listájának feltüntetését írta elő kötelezően.)
Az internetes felületeken mind az általános szerződési feltételek, mind a panaszkezelési szabályzat szövegéből el kell tüntetni az NFH-ra való utalásokat.

Írásbeli panaszkezelésnél minden panaszkezelési válaszlevél alján fel kell tüntetni a fogyasztó lakóhelye szerint illetékes békéltető testület és fogyasztóvédelmi hatóság elérhetőségét. Ezt a jövőben már nem lehet teljes mértékben sablonszöveggel megoldani, hiszen hatóságként a szolgáltatónak minden esetben a panasztevő lakhelye szerinti járási hivatal elérhetőségét kell megadnia. Település szerint az alábbi kormányzati weboldalon találjuk az illetékes járási hivatalok elérhetőségeit: http://jarasinfo.gov.hu/

E változtatások látszólag lényegtelen részletekre korlátozódnak. Tudni kell ugyanakkor, hogy a pontos panaszkezelési tájékoztatás mindig is fogyasztóvédelmi ellenőrzések egyik fókuszterülete volt – magyarázza Siklósi Máté, a PC Contact ügyvezető partnere. Érdemes tehát már most felülvizsgálni a fent felsorolt tájékoztatási elemeket: kis odafigyeléssel biztosan kiszűrhetők az immár elavult, ezért súlyos bírságok alapját képező információk.