2017. december 27. szerda, 11:06
karácsonyi vásár, ajándék csere, blokkk.com
Belehúzhatsz a jóba, de cifra cserebere esetek is vannak – írja a blokkk.com.

Az ajándékok csereberéje látszatra könnyű, működik is, de azért megvannak a maga buktatói is – kezdik friss bejegyzésüket a blokkk.com szakértői. Nem arról van szó, amikor szamárfüles a könyv, sáros a cipő, félig üres a parfümös üvegecske, kopott a rúzs, vagy éppen italfoltos a visszavitt asztalterítő, hiszen ezek eleve vesztes próbálkozások. Internetről sincs szó, mivel ott a jog 14 napnyi elállási lehetőséget ír elő, amit nem kell indokolni.

A kiindulópont, hogy nem teszik, kettőt kaptam, rossz a mérete, tehát igazi cserebere a szándék, azaz visszaviszem a boltba a fa alatt talált portékát, mert valamiért nem akarom megtartani. Persze, akadhat gond ilyenkor is.

Nincs meg a nyugta: vannak nyugtapótló megoldások

Ez komoly buktató lehet, hiszen a nyugta a legfontosabb cserebere kellék. De azért érdemes kísérletezni valamilyen nyugtapótló megoldással. Az ajándék mellé amúgy sem illik odatenni a nyugtát, de a tapasztalt ajándékozó nem dobja el, hanem megőrzi, és a gyertyagyújtást követő csomagbontogatás közepette megkísérli felmérni a megajándékozott meglepetésének, örömének hullámait. De az is lehet, hogy az ajándékozó csak később szerez tudomást az esetleges csalódásról, ami már mindegy, ha csereberére adják a fejüket.

Ha végül elkallódott a vásárlást igazoló nyugta, azért egy bankkártyás fizetés bizonylat másolata meggyőzheti a boltost, hogy ott vették az ajándékot, főleg, ha ő is tudja, hogy árusított olyasfélét. A kereskedő sajátmárkás terméke sem okozhat nagy meglepetést a boltos számára.

De akad mentsvár más is, hiszen ha az ajándék ruhafélén ott fityeg az a néhány papírcetli, amelyek némi információt adnak a termékről, a pénztárnál arról olvasták be a termékazonosító kódot, sőt, az ár is fel van tüntetve rajta, esetleg a bolt neve, könnyebb lehet a megoldás. A sorozatszámmal, gyártási számmal rendelkező műszaki cikkeknél sem reménytelen a cserebere a nyugta nélkül. Jól jöhet egy, a boltban lepecsételt jótállási jegy is, ha az még nem veszett el.

A többi a boltos jóindulatán múlik, de azért azt fogadjuk el, hogy a nyugta vagy a vásárlás tényét bármi módon igazoló papírfecni nem árt a csereberéhez. Sőt.

Elveszett a számla: pótolható

Jó néhány vásárló számlát kér a vásárláskor. Ez, ha elvész, könnyen pótolható, hiszen a bolt nyilvántartásában visszakereshető. Időigényes és ezért a sorban állókat bosszantó művelet, de gondoljanak a hátrébb állók arra, hogy utána ők következnek.

Nincs meg, szakadt, sérült a csomagolás: is-is

Természetes, hogy a megajándékozott örömének első hullámában kibontja az ajándékot, így bizony nem ritka a csereberében a csomagolóanyag hiánya vagy sérülése. A boltos, ha visszavesz egy ajándékot, azt azért szeretné újra eladni, amit megkönnyít a sértetlen csomagolás. A gyári zárt csomagolás célja a termék épségének, minőségének megóvása, tehát nem felesleges kellék, hiányának szóvá tétele a boltos részéről nem kibúvó, hanem a következő vásárló érdekének a védelme is.

A boltos egyes esetekben el tud tekinteni a hiányzó vagy sérült csomagolástól, sok termékféleség, például ruházati holmi, eladható enélkül is. A higiéniai jellegű árucikkeknél (egy részük eleve nem is cserélhető) vagy a szállításra kényes, könnyen sérülő, karcolódó árucikkeknél azonban ez már nem lehetséges.

Egyes esetekben az ajándék cserélésekor a csomagolás áthelyezhető a visszavitt termékre, ez is lehet megoldás. De el lehet fogadni a gyári csomagolás helyett egy bolti csomagolást is.

Egyes kiegészítő kellékek, tartozékok hiányoznak: így nem fog menni

Elkallódni bármi elkallódhat, de a boltos számára a csereberéhez minden kellék szükséges, amit vásárláskor elvitt a vásárló. A kellékhiány (például a ruhához tartozó öv, a társasjáték dobókockája, a mobilhoz tartozó fülhallgató, az étkészlet teáskannájának a fedele) buktatja a csereberét, hiszen nem sok olyan vásárló akad, aki később megveszi a hiányos cuccot.

Eltűnt a vásárlói tájékoztatást tartalmazó cédulácska vagy a használati-kezelési útmutató, esetleg a jótállási jegy

Ezek egy részét tudja pótolni a boltos. Például a ruházati holmin fityegő cédula hiánya ugyan a későbbi eladáskor megnehezítheti az árucikk kezelését, ha kézzel írnak egy újabbat (például a vonalkód gépi leolvasása helyett jöhet a kódszámok egyenkénti bepötyögése a pénztárgépbe), de nem pótolhatatlan, főleg, ha van mire cserélni.

A használati-kezelési útmutatók, termékleírások is pótolhatok sok esetben, akár egy fénymásolással is, a lényeg, hogy ezt minden vásárlónak minden vásárláskor meg kell kapnia. A jótállási jegy, ha jótállásos terméket kel csereberélni, úgyszintén pótolható, a régi pedig már idejét múlja egy csereberét követően, hiszen ha majd később másik vásárló veszi meg a visszavitt portékát, újra indul a jótállási idő számlálása.

Kettőt kaptam, az egyiket ki kell cserélni: de melyiket, mire és hogyan?

Az első kérdések egyike, hogy ha egy ajándékból kettőt kaptam, melyiket vigyem vissza. Ha egyszerűsíteni szeretném az életem és gyorsítani a csereberét, akkor azt, amelyiknek megvan a nyugtája és sértetlen a csomagolása.

Kérdés lehet az is, vigyem-e magammal mindkettőt megmutatni a boltosnak, hogy igaz a hír, kettőt kaptam, sajnáljon meg, de nagyon. Ez végül felesleges, hiszen a sorban mögöttem állótól is kölcsön kérhetem ugyanazt a portékát pár pillanatra mutogatni (van ám vásárlói szolidaritás, ha össze kell fogni a boltossal szemben), a boltost pedig, ha segíteni akar, nem érdekli a miért.

Sokkal nagyobb a valószínűsége, hogy a két egyforma ajándékot az ajándékozók két különböző boltban vették, eltérő árakon (hiába, árverseny is van a piacon). Kérdés az is, hogy az olcsóbbat, vagy a drágábbat vigyem vissza.

A vásárlónak, a megajándékozottnak ilyenkor boltos fejjel kell gondolkodnia, persze fordított előjellel. Célszerű az olcsóbbat megtartani, hiszen ugyanazért a portékáért valakinek a zsebéből kisebb volt a ráfordítás, ami átvándorolt a megajándékozott zsebébe. A drágább portékárt viszont több is nyerhető, ha szemfüles a csereberés megajándékozott. A két ajándékot kaptam című történetben ugyanis vagy levásárolható a termék ára, vagy sok-sok jóindulattal visszaadhatja a boltos a vételárat (inkább az előbbi a jellemző, hiszen azért az is segítség, de nem okoz bevételkiesést a boltosnak).

Nincs másik szín, jó méret, elfogyott: követelhetem vissza a vételárat?

A cserebere nem kötelező, jogszabály (a webes vásárlás 14 napját nem számítva) nem írja elő. Így a mikéntje a vásárló és a boltos alkujának eredménye. Könnyen előfordulhat, hogy nem talál a megajándékozott neki tetsző új portékát a boltban az ünnepek után. A vételár visszafizetését nem követelheti a vásárló, az csak egy végső lehetőség, de a boltos szándékától függ (van boltos, amelyik megteszi, de nem ez a jellemző és nem is várható el kötelező jelleggel, főleg, ha van más gyógyír is).

Megfelelő csereportéka hiányában gyakori, hogy a boltos levásárlási lehetőséget, vásárlási utalványt kínál fel. Ez egyáltalán nem lebecsülhető segítség, hiszen a vásárló megszabadul a fölös portékától és majd ha talál kedvére valót, megveszi azt. Ezzel mindenki jól is járhat.

Akciósan vették az ajándékot, jár-e teljes áru vásárlási utalvány érte?

A vásárló persze furfangos, szemfüles, ami egyáltalán nem baj. Alkudozzon a boltossal, de a jó az, ha mindketten elégedettek. Az akciósan vett ajándék (van ilyen is) a vásárló számára az igazi árhoz képest egy kisebb ráfordítást, kiadást jelentett. Kérdés, hogy milyen alapon várná el, hogy a valós kiadásánál nagyobb értéket kapjon vissza a cserebere során.

Éppen ezért a kereskedő megteheti, hogy ha a puszta cserelehetőség hiányában vásárlási utalványt ad egy leárazott csereberés termék után, az olyan értékű legyen, mint amennyit a vásárló fizetett érte: amennyit fizetett érte, annyit költhet később is.

Leárazták az ünnepek után: kettőt is kaphatok belőle?

Az előbbi eset fordítottja sem ritka, hiszen az ünnepet követően egyes boltokban megindul az akciózás. Bizony előfordult, hogy a vásárló visszavitte csereberére a korábban teljes áron vett ajándékot és egy vásárlási utalvány birtokában rögvest fele áron tudott bevásárolni. Akár kettőt is belőle, persze, nem egyformát. Ezért is szabhatja meg a boltos, hogy ha utalványt ad, akkor akciós áru nem vehető érte (ez nyilván nem tetszik a fogyasztóvédőknek, de hát a cserebere nem kötelező, ha nagyon rosszul jár a boltos, ki is szállhat belőle).

Vigyázat, az ajándék utalvány egy másik történet, azért azt vásárol a vásárló, amit akar.

Semmi sem kötelező, de minden lehetséges

Az ünnepek utáni hosszú sorok azért az bizonyítják, működik az ajándékok csereberéje, de nem árt odafigyelni néhány apróságra. Lehet alkudozni is, a boltos világ már csak ilyen.


Cég és szolgáltatás kereső
Twitter megosztás Google+ megosztás
A szerkesztő ajánlja