Elsősorban internetelőfizetésüket cserélnék le a hűségidő lejártával a hazai ügyfelek. A legtöbben ugyanakkor ragaszkodnak valamelyik ismertebb szolgáltatóhoz, ötből négy számára fontos a kiválasztott szolgáltató ismertsége.

A különféle távközlési szolgáltatásokat igénybe vevő ügyfeleknek mindössze hatoda tudja, mikor jár le a hűségideje – derül ki a Netrisk.hu távközlési szolgáltatási oldalán, a Telenet.hu-n végzett felmérésből. Ez igen alacsony arány, amit nyilvánvalóan erősít az a tény, hogy a hűségidő lejártának jelzésére semmilyen előírás nem kötelezi a szolgáltatót. Ugyanakkor a hűségidő elteltével bármikor dönthetnek úgy az ügyfelek, hogy szolgáltatót vagy díjcsomagot váltanak, és ezzel a lehetőséggel egyre nagyobb arányban élnek is – mutat rá Sebestyén László, a Netrisk.hu vezérigazgatója.

A teljes kínálati paletta a hazai távközlési piacon igen széles: a 10 ezer főnél nagyobb lélekszámú településeken átlagosan 20 szolgáltatóval szerződhet egy ügyfél. A legnagyobb választék a fix internetszolgáltatók körében van: a fenti településkörben átlagosan 13 cégnek van ilyen szolgáltatása, míg a többi szolgáltatást (vezetékes hang, tv, mobiltelefon, illetve mobilnet) átlagosan 7-8 társaság nyújtja. E szolgáltatók közül a legnagyobb ügyfélkörrel a korábbi helyi távközlési hálózatokat üzemeltető, úgynevezett inkumbens szolgáltatók rendelkeznek. Sokszor az ő hálózatukat bérelve juttatja el szolgáltatásait a felhasználókhoz a többi társaság.

A távközlési piacon az ügyfelek többsége az ismertebb, bejáratott névvel rendelkező szolgáltatókba helyezi a bizalmát: a kérdőívre adott válaszok szerint 72 százalékuk számára fontos szerepet játszik az ismert márkanév, amikor dönt az igénybe vett szolgáltatásról. A szolgáltató vagy díjcsomag váltása mellett nem feltétlenül a költségcsökkentés miatt döntenek: a válaszadók 36 százaléka számára az a cél, hogy a jelenleg fizetett díjért több vagy jobb szolgáltatást találjanak.

Az ügyfelek alternatív ajánlatokra elsősorban az internetszolgáltatások körében kíváncsiak (86 százalék), de a tévé (80 százalék) és mobiltelefon-szolgáltatás (79 százalék) is bírja a többség érdeklődését. Ugyanakkor a vezetékes telefon (41 százalék), illetve a mobilinternet-szolgáltatás (37 százalék) jobbára kívül esik a figyelmükön. Ez utóbbira az a magyarázat, hogy az ügyfelek nem is tudnak arról, hogy a mobiltelefonjukon nem csak az inkumbens társaságok, hanem virtuális szereplők mobilinternet-szolgáltatásai is elérhetők.