Mire vezethető vissza tavaly a legtöbb nagy változás az online marketingben? Miért nő a mobilmarketing szerepe? Hogyan lehet ezt kihasználni saját marketingstratégiánk építése során? Minden a mobil évére vezethető vissza.

Évek óta újra és újra kijelentik az online marketing szakértők, hogy az év az okostelefonok éve volt. Az okostelefonok tömeges megjelenése óta gyakorlatilag minden évet a „mobil évének” lehet tekinteni, hiszen a mobil eszközök egyre felhasználóbarátabbak, illetve folyamatosan nő az okostelefonokra optimalizált tartalmak száma, ebből adódóan a mobilmarketing-kampányok is egyre sikeresebbek.

Hogy miért lehetett olyan fontos a tavalyi év a mobil marketing szempontjából? Mert a világ több pontján, beleértve az Egyesült Államokat és Japánt, a mobiltelefonos keresések váltak dominánssá a számítógépes kereséssel szemben. Magyarországon is nagy az okostelefon használat aránya. A Google felmérése szerint a 25 év alatti korosztály több mint fele ugyannyi időt tölt online az okostelefonján, mint számítógépen vagy tableten, sőt, 24 százalékuk okostelefonját használja többet internetes böngészésre.

Aki eddig nem gondolt a mobilmarketing-kampányra, azért teljesen még nem késett el: a lemaradás szerencsére egyszerű lépésekkel gyorsan bepótolható. Ilyen például a „click to call” gomb, azaz a hívás funkció, amely tavaly február óta érhető el a Google AdWordson. Ez az újítás jelentősen megkönnyítheti a cégünkkel való kapcsolatba lépést, hiszen az ügyfélnek nem kell az oldalon böngésznie, hogy megtalálja az elérhetőséget. 

Mivel világszerte 200 millió felhasználó használ valamilyen hirdetésblokkolót, 41 százalékuk egészen 2014 óta teszi ezt, ami milliárdos összegbe kerül a hirdetőknek évente. Tovább nehezíti a hirdetők dolgát, hogy már az okostelefonokon is lehetőség van a hirdetések blokkolásásra. Bár a telefonos operációs rendszerek nem blokkolják a hirdetéseket, lehetőség van olyan alkalmazások telepítésére, amelyeken keresztül meg lehet ezt tenni.
Azonban ezek a programok blokkolhatnak képeket, videókat, kommenteket, sőt betűtípusokat is, ami akadályozhatja a böngészést, így telepítésük sok esetben még a kéretlen hirdetéseknél is zavaróbb lehet a felhasználó számára. Szerencse a hirdetők számára, hogy az organikus hirdetéseket a hirdetésblokkolók nem zavarják meg.

2008-ban a magyar Facebook megjelenése fontos változásokat hozott a hazai online marketingben.  Az indulással párhuzamosan elkezdett mobilhirdetéseket ajánlani, ami azóta a Facebook fő bevételi forrásává nőtte ki magát.  A jelenleg is folyó verseny a Google és a Facebook között olyan fejlesztéseket eredményezett a közelmúltban, mint a Google által bevezetett Customer Match, melynek segítségével a cégek email cím alapján célozhatják meg az ügyfeleiket, ami a Facebookon eddig is lehetséges volt.

A Facebook ugyanekkor minden üzlet számára megnyitotta a lehetőséget, hogy az Instagramon hirdessen, olyan új funkciókat is bevezetett, mint a 30 másodperces videók, és nemrég bevezetett egy részletes célzást is, ami nagyobb rugalmasságot ad a marketingeseknek. A Google is folytatta a versenyt: új formátumot vezetett be: ez az AdMod, amely lehetővé teszi egy percig működő applikációkat beilleszteni a hirdetésbe, így a felhasználók 60 másodpercig telepítés nélkül kipróbálhatják a programokat. Emellett azt is lehetővé tették, hogy a cégek interaktív közbeiktatott hirdetéseket használjanak. Ez utóbbi két hirdetési forma még béta fázisban van.

Az okostelefonok elterjedése mindezeken túl még számtalan új hirdetési lehetőséget rejt magában. Az új hirdetési formátumok egyszerre lehetnek csábítóak és félelmetesek a hirdetők számára, hiszen az újításokkal párhuzamosan régi funkciók tűnhetnek el. A jól bevált taktikák helyett érdemes követni az új formátumokat, mert amint a régi hirdetési minta megszokottá válik a felhasználó számára, könnyebben figyelmen kívül tudja hagyni. Ha még azelőtt optimalizáljuk a kampányainkat, mielőtt a versenytársaink felismernék az új formátumban rejlő lehetőségeket, óriási versenyelőnyre tehetünk szert a piacon.

Tehát mi a javaslatunk 2016-ra? Bármilyen marketing stratégiát tervezünk erre az évre, ne felejtsük el, hogy az idei év is a mobil éve lesz!

Többet szeretne tudni az online marketing világáról? Kövesse online marketing blogunkat!