2017. november 24. péntek, 11:01
kereskedelem, webáruház, e-kereskedelem, internet, konferencia
Az idén várhatóan 25-30 milliárd forintos forgalmat hozó Black Friday is jelentős hatással van a karácsonyi kiskereskedelmi szezonra, ami várhatóan a tavalyinál is jobb lesz. A piaci szereplők Pick Pack Pontok használatát javasolják a karácsonyi vásárlást webáruházakon keresztül intézőknek.

Idén szeptemberben éves szinten 6 százalékkal bővült a kiskereskedelmi forgalom, így már több mint négy éve (51 hónapja) tart a szektor növekedése – mondta a HG Media „Fókuszban: A kereskedelem karácsonya” című konferenciáján Marczinkó Zoltán, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) vállalati kapcsolatokért felelős helyettes államtitkára. 2010 januárjához képest mintegy negyedével nőtt a forgalom, 2014 év elejéhez képest pedig hozzávetőleg 20 százalékkal.

A fogyasztás bővülésének okaként többek között azt említette, hogy nőtt a foglalkoztatottak száma: szeptemberben elérte a 4 millió 451 ezret. Ez 1992 óta számítva rekord magas érték, ami jelentős vásárlóerőt jelent, emellett emelkednek a nettó reálbérek is – tette hozzá Marczinkó Zoltán.

Az online kiskereskedelemmel kapcsolatban kiemelte: a szektor forgalma 2016-ban 300,5 milliárd forintot tett ki, amely 28 százalékos növekedést jelent 2015-höz képest. Tavaly az online forgalom a teljes kiskereskedelmi forgalom 3,1 százalékát tette ki. „Várhatóan a teljes internetes és csomagküldő kiskereskedelmi forgalom idén tovább fog bővülni 2016-hoz képest” – tette hozzá.

A nyugdíjasok menthetik meg a boltokat

A kiskereskedelmi szektort sújtó munkaerőhiányról Krisán László, a KAVOSZ Zrt. vezérigazgatója, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) elnöke elmondta: ez a kérdés egyre komolyabb problémát jelent a leginkább élőmunka-igényes szektornak számító kiskereskedelemben.

A szektor jelenleg mintegy 540 ezer embert foglalkoztat, viszont 30-40 ezer fő hiányzik. Szerinte a jelenlegi problémákra az online kiskereskedelem jelentheti az egyik megoldást, mivel alacsony az élőmunka-igénye. Hozzátette: „most még munkaerőhiányról beszélünk, de 3-4 év múlva a robotizáció miatt talán megint munkanélküliségre fogunk panaszkodni”.

Szerinte a munkaerőhiány problémájára az e-kereskedelem és a robotizáció mellett megoldást jelenthet a nyugdíjasok bevonása a foglalkoztatásba vagy a részmunkaidőben dolgozók arányának növelése. „Az idősebbek intenzív foglalkoztatásával a kereskedelem csak követné a nemzetgazdasági trendeket, hiszen míg 2006-ban a foglalkoztatottak alig 2,4 százalékát alkották a 60 év felettiek, 2016-ra arányuk elérte az 6,2 százalékot” – mutatott rá a szakember.

Átlépheti a 10 ezer milliárdos szintet a kiskereskedelmi forgalom

Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára szerint a kiskereskedelmi forgalom idén meghaladhatja a 10 ezer milliárd forintot. Hozzáétette: a tavaly decemberi érték már átlépte az ezer milliárdot, idén pedig további 3-4 százalékos növekedés várható. A webáruházi költések forgalma pedig tíz év alatt a tízszeresére nőtt.

Budai J. Gergő, a Vodafone Magyarország vállalati kapcsolatokért felelős vezérigazgató-helyettese felhívta a figyelmet arra, hogy januártól az internet áfája 5 százalékra csökken, ami szintén fontos húzóerő lehet az e-kereskedelem további bővülésében.

Webes rendelés: érdemes Pick Pack Pontokra kérni a kiszállítást

Az idei Black Friday-re Madar Norbert, a GKI Digital üzletágvezetője 25-30 milliárd forintos forgalmat vár. Hozzátette: az idei karácsonyi szezon fő kérdése, hogy meg fog-e érkezni időben a webáruházaktól megrendelt ajándék, ugyanis a logisztikai szektor jelentős munkaerőhiánnyal küzd. Ezzel kapcsolatban elmondta: csak holnap várhatóan egymillió rendelés fog befutni a webáruházakhoz. „Ha a vásárlók biztosak akarnak lenni abban, hogy időben megérkezik hozzájuk a vásárolt termék, érdemes a kiszállítást átvevőpontokra (ún. Pick Pack Pontokra) kérni” – tanácsolta a szakember.

Csillag-Vella Rita, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója az FMCG-szektor decemberi forgalmáról elmondta: az év utolsó hónapjában átlagosan 20-25 százalékkal költenek többet a háztartások.

A műszaki cikkek piacán különösen erős a Black Friday hatása

Sztupár Andrea, a GfK Hungária non-food területének vezetője arra hívta fel a figyelmet: a műszaki cikkek terén (például a szórakoztató elektronikai vagy IT-cikkek esetében) a novemberi online forgalom a Black Friday hatása miatt már nagyobb, mint a decemberi. Akár az is kijelenthető, hogy a november az új december.

Gém Zoltán, a Playersroom-üzlethálózatot működtető Szinga Sport Kft. ügyvezetője szerint hosszú távon behozhatatlan hátrányt jelent a magyar kiskereskedelmi szektor szereplői számára, hogy a szektornak 7-8 százalékos áfahátránya van a nemzetközi versenytársakhoz képest. „Ha ezt nem orvosolják, akkor a közeljövőben már csak külföldi cégek fognak online értékesíteni Magyarországon” – figyelmeztetett.

Továbbra is árérzékeny a magyar vásárló

Benedek Eszter, a Magyar Termék Nonprofit Kft. ügyvezetője hangsúlyozta: az utóbbi években pozitívan változott a vásárlók magyar termékekhez való hozzáállása, az ár és a minőség mellett ma már az eredet a legfontosabb szempont. „Azonos ár mellett a magyar terméket választja a fogyasztó” – emelte ki. Noszlopy Zoltán, a CBA vezérigazgató-helyettese, Grestyák Attila, a Naturland kereskedelmi igazgatója, illetve Bokros Gábor, a Gyermelyi Zrt. marketing igazgatóhelyettese azonban egyetértett abban, hogy a magyar fogyasztó továbbra is nagyon árérzékeny, a vásárlási döntéseknél az ár szerepel az első helyen. 


Cég és szolgáltatás kereső
Twitter megosztás Google+ megosztás
A szerkesztő ajánlja