A nagy képkeresők nem „képfák”, amelyeket megrázunk, és lepotyognak róluk a jobbnál jobb fotók – mondja Hajnal Péter a KamaraOnline-nak adott interjúban. Az SBH Images Kft. társtulajdonosa szerint azok a vállalkozások kerülnek versenyelőnybe, amelyek vizuális kommunikációjukkal is azonnal felkeltik a vásárlók érdeklődését.

– A cég életében vannak sarokpontok, meghatározó évszámok. Mi van a számok mögött?

– A cégalapításon 2011 tájékán kezdtünk el gondolkodni a két kollégámmal, Sobel Andrással és Bedi Viktorral, akikkel korábban az Europressnél dolgoztunk. 2012-óta működik az SBH Images Kft. – a név egyébként a Sobel-Bedi-Hajnal kezdőbetűiből áll össze. Bár a cégünk nem nevezhető réginek, pár mérföldkövet valóban találhatunk, így 2014-et, 2015-öt, 2016-ot, és várhatóan 2017 is az lesz.

– Az alakulás óta ez a fő munkahelyük?

– Nem, a társaim és magam is munka mellett vágtunk bele. 2014. végére viszont eljutottunk odáig, hogy már teljes munkaidőben foglalkozhattunk vele.

– Mi történt 2014-ig? Akkorra már beindult az üzlet az 123RF-fel.

– Az 123RF.com 2005-től létezik, ők korábban is foglalkoztak stock fotókkal. Ahogy bejött a digitális világ, a fotóipar is nagyon átalakult. Korábban a fotók dián vagy papír kép formájában érkeztek, ezekkel dolgoztak a szerkesztőségek, amelyek egy része akkor még viszonylag kevés fotót használt. A digitalizációval olyan online felületek jelentek meg, amelyek viszonylag olcsón árulták a képeket. A digitalizált képekhez sokkal könnyebben és gyorsabban hozzá lehetett jutni, ezért következett be az árzuhanás.

– A fotósok nagy bánatára.

– Nyilván. Megjegyzem: ma már mindenki fotós… Az 123RF a korábbi hagyományos képértékesítési rendszerből átlépett a microstock szegmensbe, 2005-ben még csak két-három versenytársuk volt a piacon. Néhány év alatt rájöttek, hogy a további növekedésükhöz az kell, hogy helyi képviseletekkel dolgozzanak együtt. Így hatékonyabb az értékesítés, hiszen a képviseletek munkatársai jól ismerik a saját piacukat, profi kapcsolatrendszert építettek ki, egyedi megoldásokat kínálnak a felhasználóiknak. Mindez versenyelőnyt jelent azokkal szemben, akiknek nincsen ilyen hálózatuk. Egyébként a korábbi munkahelyünkön is dolgoztunk külföldi partnerekkel, így többek közt a képipar piacvezetőjével, a Getty Images-zel is, vagyis elég jól ismertem ezt a világot, benne voltam a sűrűjében. Mindhárman megmozgattuk a kapcsolatainkat, alaposan körbenéztünk, aztán leültünk megbeszélni, hogyan folytathatnánk mindezt önállóan, saját céggel. Levelezni kezdtünk az 123RF-fel, a tárgyalások végén pedig megkaptuk a képviseleti jogot Magyarországra. Ez 2012-ben volt. Elkezdtük a közös munkát, ami olyan sikeresnek bizonyult, hogy 2014-ben „lecseréltük” az addigi fő munkahelyet.

– Majd jött 2015.

– Akkor kaptuk meg a képviseleti jogot Szerbiában és Horvátországban. Ezt már mi javasoltuk, mert a mi szempontunkból szűz területnek számított. Tavaly évvégétől pedig már Bulgária is hozzánk tartozik.

– Kik a megrendelők? Gondolom, a sajtó mellett sok más területen is fontos lett a képi világ.

– Korábban olyan cégnél dolgoztunk, amelyiknek a jelentősebb ügyfelei szerkesztőségek, médiacégek, nagyobb reklámügynökségek voltak, amelyek tudtak és hajlandóak voltak nagyobb összegeket képvásárlásra fordítani. Azóta kinyílt a világ. Úgy definiáljuk magunkat, hogy mindenki képügynöksége vagyunk, mivel kedvező áron lehet minőségi tartalmat vásárolni. Nekünk a kis- és középvállalkozások ugyanúgy a célcsoportunk tagjai, mint a nagy médiavállalatok. Ma már egy cipész vagy a hentes is csinál honlapot, mert érzi, hogy érdemes marketinggel foglalkoznia. Rájött arra, hogy a vizuális kommunikáció megkerülhetetlen, első rendű a vevőszerzésben. Egyre többen látják, hogy nagyon fontos a tartalomgyártás a kommunikációban. Az internet ugyan tele van képekkel, de a többségük nem azért van fent a világhálón, hogy mások marketing céljait szolgálják. Egyre többen hajlandóak pénzt áldozni profi és jogtiszta fotókra, és mi nagyon jó lehetőséget biztosítunk nekik a szolgáltatásainkkal.

– Magyarországon szintén sokan költenek már fotókra?

– Jelenleg közel 4 ezer vásárlónk van, és majdnem 30 ezer a regisztrált tagok száma. Ők potenciális vásárlójelöltek, noha sokszor még az ingyenes kínálatunkból válogatnak.

– Hogyan érik el, hogy valakiből ingyenesen böngészgető helyett vevő legyen?

– Edukációval. Rendszeresen tartunk előadásokat. A napokban például a Sikeres vállalkozók klubjában Törökbálinton voltunk,Bedi Viktor kollégám nagyon élvezetesen tud beszélni erről a témáról. A programot a KISOSZ szervezte, mi a Pest megyei Kereskedelmi és Iparkamarán keresztül jutottunk el hozzájuk. Nagyon sok kisvállalkozót érdekelnek ezek az oktatások, workshopok. Nem az az elsődleges célunk, hogy eladjuk magunkat, hanem az, hogy felhívjuk a figyelmet arra: a Google képkeresője nem egy képfa, amit megrázunk, és lepotyognak a jobbnál jobb fotók. Ugyanez igaz a Facebookra és a Twitterre is, ahonnan sokszor úgy szednek le képeket, hogy nem is gondolnak az esetleges jogi következményekre. Nem titkolom, hogy sziszifuszi munkát végzünk, nem könnyű formálni a szemléleten. Vannak, akik el sem hiszik, hogy vállalkozásokat, cégeket büntetnek meg azért, mert nem jogszerűen használnak képeket, és az utólagos felszólítás ellenére sem fizetik meg a vételárat. Ugye, tudjuk, hogy női táskát lopni nem szép dolog, mégis vannak, akik megteszik – igaz, meglesz a következménye. Nos, képet lopni sem szép dolog! Csak sokan nincsenek tisztában azzal, hogy törvénybe ütközőt cselekednek. Ezért kell tájékoztatni és tanítani. Ma már a képlopások felkutatására szakosodott cégek dolgoznak. Megvan a technológiájuk, hogy miként találják meg azt, aki tilosban jár, és akiknek ezért nagyon borsos összegeket kell utólag fizetniük. Ráadásul ez nem csak pénzben kifejezhető büntetés. Egy vállalkozás számára presztízs kérdés, hogy ne mutogassanak rá: milyen cég vagy, amelyik még a fotókért sem képes fizetni!

– Azt hirdetik, hogy legyünk a fotósuk! Vásárolnak képeket fotósoktól?

– Az 123RF olyan, mint egy piactér, biztosítja a felületet, annak minden előnyével (elszámolások, szerződések). A fotósok feltöltik a képeket, és bizományos, jutalékos formában értékesítjük azokat. Természetesen a cégnek is érdeke, hogy minél szélesebb körben értékesítse a feltöltött fotókat, ebből van a haszna. A világban ma már 2,6 millió az 123RF-től vásárlók száma.

– Magyarországon kapcsolatban vannak fotósokkal?

– Ha szükséges, akkor igen, számos hazai fotóssal dolgozunk együtt, de a rendszerünk tökéletesen automatizált. Elképesztő a dinamika! A világ minden tájáról fotósok százezrei töltenek fel képeket, naponta 60 ezer friss tartalommal bővül a kínálat. Ez a fotók mellett vektoros grafikákat, videókat és audió tartalmakat is jelent. Vagyis nem szimpla fotóügynökség vagyunk, hanem kreatív tartalomszolgáltatók.

– Milyen az üzleti modell az SBH és az 123RF között?

– Mi szintén jutalékos rendszerben működünk. Abszolúte ránk bízzák, hogy miként csináljuk, de természetesen vannak velünk szemben is elvárások, éves üzleti terv alapján dolgozunk. Ez 12 szám, amely 12 hónapot jelent, ezt kell teljesítenünk.

– Mikor van a legnagyobb forgalom?

– A karácsony előtti időszak mellett erős a húsvét, általában a tavaszi, valamint az őszi időszak. A nyár uborkaszezon, mindenki nyaral, akkor nem képvásárlással foglalkoznak a vállalkozások. Ha valaki, mondjuk, nyárra tervezi az óriásplakát-kampányát, azt már májusban megcsinálja, fotót is akkor vásárol.

– Van rá példa, hogy óriásplakátokhoz Önöktől vettek fotót?

– Hogyne! Bár a vásárlót gyakran nem ismerjük személyesen, de a „termékünket”, a fotót felismerjük az utcán vagy a magazinokban, prospektusokban, különböző kiadványokban.

– Az SBH milyen szolgáltatásokat kínál még?

– Az induláskor azt a célt tűztük ki magunk elé, hogy a fotógyártásban és a fotóhoz kapcsolódó egyéb tevékenységben teljes körű szolgáltatást nyújtunk. A hagyományos, kizárólag értékesítéssel foglalkozó ügynökségekkel szemben, mi mást is megpróbálunk eladni. Ebből az egyik maga a fotóprodukció, ehhez lesz majd külön honlapunk a referenciáinkkal együtt. Emellett fotóarchívumok kiépítését is vállaljuk, igaz, mi ezt médiatárnak nevezzük. Nem is gondolná, hogy mennyi olyan profi cég van, amelyik csak felhalmozza a képi és egyéb tartalmakat, de azokat nem rendszerezi! Hatalmas a kuszaság. Akkor jövünk mi, és rendet rakunk. Ez a szolgáltatásunk még nem eléggé ismert a piacon, ezért erősíteni is akarjuk a kommunikálását. Vannak már referenciánk, nem rég fejeztük be például a Magyar Természetjáró Szövetségben az archiválási projektet. Most már gyorsan, könnyen megtalálják mindazt, amire a munkájukhoz szükségük van. A 2017-es év pedig újabb fontos mérföldkő lesz az életünkben: saját ügynökségi felülettel, saját branddel lépünk hamarosan a piacra, más kínálattal és más céllal, de az ügyfelek által megszokott szolgáltatási háttérrel.

– 24 órás magyar nyelvű ügyfélszolgálatuk is üzemel. Mit kérdeznek a leggyakrabban?

– A legtöbb kérdést a felhasználási jogokkal kapcsolatban kapjuk – mire, hogyan, meddig lehet felhasználni a megvásárolt kreatív alkotást. A második leggyakoribb kérdés az, hogy a vevő milyen konstrukcióban vásároljon, hogyan jár a legjobban a rendeléskor. Megoldást kínálunk azoknak, akik csak egy képet akarnak venni, és azoknak is, akik előfizetéses rendszerben „nagyfogyasztók”. Igyekszünk személyre szabott, egyedi megoldásokat ajánlani, az a lényeg, hogy az ügyfél elégedett legyen. Nagyon olcsó terméket árulunk – prémium szolgáltatás keretében. Ez az üzletpolitikánk, és biztos vagyok benne, hogy hosszú távon ez jön be.

– Idén milyen területen akarnak erősíteni?

– Jól ismerjük a versenytársainkat, ahogy ők is ismernek minket. Igyekszünk minél innovatívabbak lenni, mindig egy lépéssel akarunk mások előtt járni. Új utakat keresünk, nagyon nyitottak vagyunk minden olyan megoldásra, ami a márkaismertségünket növeli. Már említettem az edukáció fontosságát, de megismétlem: a vállalkozásoknak tudniuk kell, hogy megtérül, ha profi vizuális kommunikációt folytatnak.

– Profi szakemberként hogyan látja, milyen Magyarországon a vizuális kommunikáció?

– Szerintem elég rémes. A kisebb, de a nagyobb cégek egy része is alig fordít rá figyelmet, azt gondolják, hogy erre nem kell költeni. Miközben felmérések igazolják, hogy ma az emberek pillanatok alatt hoznak döntéseket, ha terméket vagy szolgáltatást vásárolnak. Mindenből dömping van, az interneten elképesztő, már-már áttekinthetetlen a választék. Az első, vizuális benyomásnak elképesztően nagy szerepe van. Ha valamire ránézünk, és az vizuálisan nem fog meg, azonnal továbblépünk. Egy vizsgálatban a vásárlók webshopos reakcióit kutatták. Azt hinnénk, hogy a termékleírás és a vevők értékelése volt a legfontosabb. De nem! A termékfotó került az első helyre, ha az nem tetszett, a többi tényezővel már nem is foglalkoztak. Vagyis: ma már bármilyen vállalkozásnak néhány pillanat alatt kell virtuális hálójába csalogatnia a leendő ügyfelet. A magyar vállalkozások jelentős része ezt még nem ismerte fel, azok viszont, akik jól alkalmazzák, növekednek.

– Szerintem ugyanez a helyzet a gyatra prospektusokkal vagy az igénytelen, képileg unalmas prezentációkkal.

– Szerintem is. A magyar vállalkozások nagy része rutinszerűen működik, szinte észre sem veszi, hogy elavult az arculata, nincs vizuálisan felépítve a brandje. Fogalmuk sincs, hogy ezen a téren mennyire elrobogott mellettük a konkurencia. Sokkal többet kellene gondolkodniuk és tanulniuk, észre kellene venniük, hogy mennyire megváltozott a világ. Azt gondolom, ebben a munkában tudunk segíteni nekik.

Szerdahelyi Csaba

Fotók: SBH Images