Mit tegyünk, ha térképszoftver nélküli, bizonyos autókban vagy éppen napos időben használhatatlan GPS-t vásároltunk? A Nemzeti Fogyasztóvédelmi hatóság tanácsai.

A Békés Megyei Hírlapot kereste meg kérdésével az a fogyasztó, aki GPS készüléket vásárolt, és kifizetés után meglepődve tapasztalta, hogy térkép nincs a termékhez – kezdik friss tájékoztatójukat a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szakemberei. A fogyasztó úgy vélte, hogy minden GPS-készülékhez biztosítanak térképet, hiszen csak így komplett a készülék. Az eladó a reklamáció kapcsán közölte, hogy ők nem ígérték, hogy lesz térkép a készüléken, így szabálytalanság nem történt. Tényleg így van?

A GPS és a térképszoftver nem feltétlenül jár együtt

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság kommunikációs csatornáin mindig arra bíztatja olvasóit, hogy kellően megfontoltan, tájékozódással, tudatos fogyasztóként járjanak el vásárlásaik során. Jelen esetben a vásárló sajnos nem járt el kellő körültekintéssel, nem nézett utána a piaci helyzetnek, a termék tulajdonságainak.

Figyelemmel arra, hogy a készüléken lévő térképszoftverek általában nem ingyenesek, hanem egyszeri, vagy ciklusonként megújítandó díjat kell értük fizetni, így a GPS-készülék megvásárlása előtt érdemes tájékozódni annak fizikai paramétereiről, tulajdonságairól, a hozzáadott szoftverekről.

Ha a vállalkozás nem állította, hogy térképpel együtt árusítja a terméket, úgy szabálytalanság nem történt. Elmondható, hogy a térképszoftver nélküli GPS készülékek jóval olcsóbbak, ez is irányadó lehet az előzetes tájékozódás során. Általában a vevő választhatja ki, milyen térkép szoftvert szeretne a gépre vásárolni és telepíttetni, mivel igen nagy a választék (országok, kontinensek szerint).

GPS térképszoftver élettartamon belüli ingyenes frissítéssel?

Különös figyelemmel járjon el az, aki új személygépkocsit vásárol, beépített GPS készülékkel. Feltétlenül érdeklődjön kereskedőjénél, hogy milyen típusú szoftvert biztosítanak a készülékhez, az havi díjas-e esetleg. Előfordult olyan panasz, hogy a kereskedő szóbeli tájékoztatása alapján a szoftvert ingyenesen frissítik „élettartalomra szólóan”, s mint utólag kiderült, ez nem volt igaz. A szoftver aktiválása után kiderült hogy csak korlátozott, 90 napra szól, azt követően fizetőssé válik.

Nem a készülékben van a hiba, mégsem működik?

Egy másik panaszos navigációs készüléke már az első naptól kezdve megbízhatatlan volt, nem kielégítő vagy egyáltalán nem biztosított GPS-vétellel. A szervizelés során kiderült, hogy a készülék tökéletesen működik, az autóval volt némi „probléma”. A GPS-vétel ugyanis a kocsi hővédő üvegezése (fémgőzölése) miatt nem működött megfelelően. A francia gyártmányú autóknak általánosságban fémgőzölt üvegük van, bár nem minden márkának és típusnak. Azonban sem a vásárláskor, sem a gyártói tájékoztatásban nem szerepelt ilyen kitétel, hogy a szélvédő üveg befolyásolhatja a vételt.

Napos időben nem használható?

A harmadik panaszos GPS-készülékét úgy hirdették, hogy kijelzője tükröződésmentes felület. Ezért vásárolták meg elsősorban a terméket. A használat során azonban kiderült, hogy napos időben semmi nem látszódik a kijelzőn, a készülék alkalmatlan funkciójának betöltésére.

TMC volt, nincs

A panaszos több, mint két évvel ezelőtt olyan típusú GPS-készüléket vásárolt, amely felhívja a figyelmet a forgalmi problémákra is. Szinte az elsők között vásárolt ilyen szolgáltatást nyújtó terméket. Az ún. TMC-szolgáltatás közlekedési eseményeket közvetít a GPS-be, s a vezető ezek figyelembe vételével alakíthatja útirányát (útfelújítások, baleset, dugókerülés stb.). A TMC-szolgáltatást a készülék egyik napról a másikra már nem tudta kezelni. A vásárló hiába fordult a kereskedőhöz, valamint a TMC-szolgáltatóhoz, nem jutott előrébb.

Lehetségesnek tűnik, hogy megváltozott a TMC-szolgáltató adatkódolási módja, vagy a navigációs készülék gyártója már nem rendelkezik szerződéssel. Érdemes lehet ilyenkor a térkép szoftverére ráfrissíteni. Ha a készülék készítője nem ad ki TMC lokációs pontokat tartalmazó frissítést a térképből, akkor hiába van vevő a gépben, a vett jeleket a készülék nem tudja értelmezni.

Szerződésből eredő jogviták értelmezésére, eldöntésére bíróság rendelkezik hatáskörrel eljárni, így ha sem a gyártóval, sem a kereskedővel, sem a TMC-szolgáltatóval nem tudunk megegyezésre jutni szavatossági időszakon belül, az NFH azt javasolja, hogy forduljunk bírósághoz vagy azt megelőzően békéltető testülethez.

A kérdéses esetben a fogyasztó már két éven túl vásárolta a készüléket, így jogi szempontból kellékszavatossági kezelési módja a problémának nem volt.

Elhallgatott, megtévesztő információk?

Bizonyos információk elhallgatásával, nem megfelelő közlésével felmerülhet a megtévesztő tájékoztatás lehetősége a vásárlással kapcsolatban. Megtévesztő az a kereskedelmi gyakorlat, amely valótlan információt tartalmaz, vagy valós tényt – figyelemmel megjelenésének valamennyi körülményére olyan módon jelenít meg, hogy megtéveszti vagy alkalmas arra, hogy megtévessze a fogyasztót egy vagy több tényező tekintetében és ezáltal a fogyasztót olyan ügyleti döntés meghozatalára készteti, amelyet egyébként nem hozott volna meg, vagy erre alkalmas.

Mit tehet a vásárló?

Ha valaki úgy véli, hogy megtévesztő információkkal vették rá a vásárlásra, vagyis az érdemi döntésére kihatással volt a kereskedő/gyártó által biztosított információ, illetve az elhallgatott, nem megfelelően közölt információ révén más döntést hozott, mint amit a megfelelő tájékoztatás tudatában tett volna, úgy először érdemes a kereskedőhöz fordulni.

A fentiekre való hivatkozással (miszerint megtévesztő információk révén vették rá a vásárlásra) kérje vissza a vételárat, vagy kérje a megfelelő teljesítést (pl. élettartam ingyenes frissítés, megfelelő GPS vétel, térképszoftver – ha azt megígérték).

Ha a fentiek ellenére nem tudnak megegyezésre jutni, panaszbejelentéssel élhet a megtévesztő tájékoztatás felderítése ügyében a fogyasztóvédelmi hatáskörben elsőfokon eljáró Kormányhivatalnál.

A jogsértés megállapításához azonban szükséges az állítások igazolása, valamint az eset minden körülményének vizsgálata (pl. a nevezett reklám, szórólap, reklámújság, weboldal lementése, a dobozon megjelenített információk) is. A megtévesztő tájékoztatásból adódó kárt illetően pedig polgári peres úton van lehetőség megegyezésre jutni.

Alternatív vitarendezési módként javasolható a békéltető testületi eljárás, melyről bővebben itt olvashat: www.bekeltetes.hu