További autógyárak Magyarországra csábításához a szakképzés átalakítása mellett egy átfogó bérreformra is szükség van – véli Gablini Gábor. A Gémosz elnöke szerint ehhez csökkenteni kell a magas járulékterheket.

A tavalyi 14-15 százalékos bővülés után idén 8-10 százalékkal növekedhet az új autók értékesítése Gablini Gábor szerint. A Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke a Magyar Időknek adott interjúban arról beszélt, hogy a céges vásárlások értéke elérte a válság előtti szintet, arányuk a 30-35 százalék a jelenleg évi 70-80 ezer darabos piacból. A magánvásárlások száma azonban egyelőre alig a fele a korábbinak, de Gablini szerint 2020-ra ez is elérheti a krízis előtti szintet.

Továbbra is problémát jelentenek ugyanakkor a külföldről behozott használt járművek. Tavaly 130-140 ezer autót hoztak be az országba. A járművek átlagéletkora 14-18 év, és szakértők szerint 90 százalékuknál visszapörgették a kilométerórát. A Gémosz elnöke úgy látja: korlátozni kellene, hogy milyen környezetterhelési mutatóval jöhet be egy jármű, valamint azt is szabályozni kell, hogy használt autót csak legális, bejegyzett cég forgalmazhasson.

A Gémosz elnöke úgy látja: Magyarország azért csúszott le a Land Rover beruházásról, és azért kétséges, hogy az Aston Martin itt építené fel új gyárát, amelyhez most keres helyszínt, mert hiányzik a megfelelő képzettségű munkaerő. Problémák vannak a szakképzéssel, de azt sem tudjuk garantálni a beruházóknak, hogy a képzett munkaerő nem hagyja el az országot és vállal munkát külföldön. A kormánynak a szakképzés átalakítása mellett át kellene gondolnia egy bérreform végrehajtását is.

Az év végi minimálbér-alkudozás helyett új bérpolitikára van szükség, mert a jelenlegi nem alkalmas a folyamat lelassítására. – fogalmazott. A munkabérre rakodó magas járulékterhek miatt a cégek nem vagy csak igen szerény mértékben tudnak bért emelni. Ma egy autószerelő Ausztriában nettó 1200-1500 eurót keres havonta. Ahhoz, hogy itthon tudjuk tartani, legalább 800-1000 eurót kellene neki fizetni.

A Gémosz javaslata szerint ha egy cég száz egység járulékot fizet adott évben alkalmazottai után, majd a következő esztendőben bért emel, akkor az előző évi járulékot kelljen befizetnie, a plusz bérkifizetés után csak a személyi jövedelemadót (szja) szedje be az állam. Ezzel nem érné kár a költségvetést, hiszen teljesül az előző évi járulékbevétel, míg a béremelés az szja, valamint a fogyasztás bővülése révén az áfán és egyéb adókon keresztül többletbevételt eredményez.