Könnyen bevihetik az erdőbe a tengerpartra vágyó turistát az apró betűk, "reklámárak", és a végösszeget nagyban befolyásoló egyéb költségek. A Gazdasági Versenyhivatal összeszedte, mire érdemes figyelnie annak, aki repülőjegyet vásárol, vagy az utazási irodák ajánlatait böngészve tervezi meg utazását.

Utazási ajánlatok, repülőjegyek vásárlásakor az egyik leginkább meghatározó szempont az ár. A repülőjárat kiválasztása során, vagy utazási irodák ajánlatai között szemezgetve gyakran találkozni hívogatóan feltüntetett áron kínált, különlegesen olcsó utazási ajánlatokat, jegyeket ígérő reklámokkal, hirdetésekkel. Megalapozottabb döntéshez vezethet, ha a fizetendő végösszeget befolyásoló esetleges további részleteknek (a részletek további költségeinek) is utána járunk, és ezek figyelembe vételével választunk az ajánlatok közül – hívja fel a figyelmet a Gazdasági Versenyhivatal.

Mindenképpen érdemes ellenőrizni, vajon a döntésünk alapját képező „reklámár”, vagy „kiemelten akciós ár, mely csak korlátozott férőhely erejéig biztosított”, minden költséget tartalmaz-e, amely az utazás során szükségszerűen felmerül. A hirdetés alatti apró betűs részben olykor szerepel(het) olyan kitétel, amely az áron felül további elengedhetetlen költséget ró ránk: például a feltüntetett ár nem tartalmazza a repülőtéri illetéket.

Ez tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősül, hiszen ha a reklám nem észlelhetően tartalmazza a döntéshozatalhoz szükséges valamennyi lényeges információt (jelen esetben az árat módosító további tételeket), az megfosztja a fogyasztót a megfelelően megalapozott választás lehetőségétől. Ezért szükséges a reklámozó részéről a szolgáltatás homogén és egyúttal lényeges tulajdonságának minősülő feltételeinek azonos hangsúllyal való megjelenítése.

Szintén célszerű ellenőrizni, hogy az ajánlat nem korlátozódik-e olyan feltételek teljesülésére, amely számunkra az adott áron való hozzáférhetőséget kizárja. Ilyen feltétel lehet például a meghirdetett ár meghatározott fizetési módokra, vásárlási időszakra, útirányra korlátozása. Ez szintén tisztességtelen gyakorlat a reklámozó vállalkozás részéről, mégpedig ugyanazon okból: olyan további költséget jelent, amelyet a hirdetésben szereplő ár nem tartalmaz, így az átlagos fogyasztó nem számol vele döntése meghozatalakor.

Óvatosan érdemes kezelni az elérhető legalacsonyabb árat feltüntető ajánlatokat, azaz a „Párizs/Róma/London x Ft-tól” formában hirdetett utazásokat és repülőjegyeket is. Ezek ugyan jelzik a fogyasztó számára, hogy a fizetendő ár ennél az összegnél magasabb lehet, ugyanakkor semmilyen információt nem adnak arról, hogy a főüzenetben közölt ár mely esetekben, milyen feltételekkel, milyen mértékben módosulhat. Önmagában a kötelezően és a szükségszerűen fizetendő további költségek felszámítása tehát az ilyen formában meghirdetett áron felül is a törvénybe ütközhet, hiszen a vállalkozásnak valós, pontos és egyértelmű tájékoztatást kell adnia szolgáltatásáról a hirdetésben.

Előfordulhat, hogy már bőven a foglalási folyamat végén járunk (esetleg a bankkártya adatok megadásánál), mikor újabb, az árat befolyásoló költségnemek jelennek meg a végső árban (például attól függően, hogy milyen típusú kártyával fizetünk). Ebben az esetben felmerül, hogy a fogyasztót kellő időben tájékoztatták-e valamennyi, az árat befolyásoló tényezőről. Minden reklámnak valamennyi olyan lényeges információt tartalmaznia kell, amely a fogyasztó számára a megfontolt vásárlói döntés meghozatalához szükséges, így az ezzel ellentétes kereskedelmi gyakorlatok tisztességtelennek minősülhetnek.

Ha tehát megalapozottan szeretnénk választani a kecsegtető utazási csomagok közül, ne csak a feltűnően hirdetett árat nézzük, hanem ellenőrizzük, hogy az általunk kiszemelt ajánlat mit is tartalmaz valójában, illetve a számunkra legmegfelelőbb feltételekkel vehető-e igénybe. Tekintsük át például, hogy egy útra vagy oda-vissza útra szól-e az ajánlat, illetve milyen áron érhető el a visszaútra érvényes jegy; mely úti célokra, milyen időszakban és napokon használható fel; a repülő fedélzetére milyen típusú és méretű poggyászok vihetők fel ingyenesen, és a különböző méretű csomagok feladásáért (külön az oda útra és a visszaútra) milyen összeget kell fizetni; később módosítható-e a foglalás, illetve annak milyen költségei vannak. Ha utánajárunk, mit is fed az ajánlat, mindenképpen tudatosabb döntést hozhatunk utazásunk előtt.

A Versenyjog rovat támogatója: Gazdasági Versenyhivatal

Cég és szolgáltatás kereső
Twitter megosztás Google+ megosztás
A szerkesztő ajánlja