A használt autók több mint felénél visszatekerik a kilométer-számlálót, ezzel nem csak a vásárlót károsítják meg, de súlyosan veszélyeztetik a közúti biztonságot és szennyezik a környezetet – hívja fel a figyelmet az Európai Parlament.

Szigorúbb intézkedések a használtautó-kereskedési csalások ellen

A kilométeróra-csalásokkal átlagosan 2–5 ezer euró közötti összeggel emelik meg illegálisan egy használt autó árát. Ez európai szinten 5,6–9,6 milliárd eurós kárt jelent a használtautó-kereskedőktől kezdve a gyártókon át a vásárlókig számos érintettnek. Az EP-képviselők hatékony fellépést sürgetnek, a májusi plenáris ülésen szavaznak a kilométeróra-csalásokkal foglalkozó jelentésről.

Az uniós szintű intézkedést az is indokolja, hogy a felmérések szerint a csalások jellemzőbbek a nemzetközi eladásoknál: a behozott autók 30-50 százaléka érintett, míg az országon belüli értékesítéseknél ez az érték csupán 5-12 százalék. Mivel számos a felderítetlen eset, ezért nehéz pontosabb becslést adni, Magyarországon például 13-52 százalék lehet a kilométeróra-csalással értékesített használt autó.

Legyen az egész EU-ban bűncselekmény a kilométeróra-csalás!

A parlament az egész EU-ban bűncselekménnyé nyilvánítaná a csalásokat. Jelenleg 25 tagország lép fel ellenük. A szankciók változók, Szlovákiában például 226 eurós bírság jár érte, Franciaországban viszont akár két év börtön. (Magyarországon 2013. július 1. óta önálló bűncselekmény a kilométerórák manipulálása, a maximális büntetés egy év szabadságvesztés.)

Az EP javasolja egy közös európai adatbázis létrehozását is a holland „Nationale AutoPas” és a belga „Car-Pass” mintájára, amelyben az összes európai autó kilométeradatait gyűjtenék. Emellett a műszaki ellenőrzések alkalmával is leolvasnák a kilométeróra-állást.

A gyártókat pedig arra ösztönöznék, hogy olyan csalást akadályozó, modern technológiákkal lássák el a gépjárműveket, mint például a blokkláncon alapuló kilométeróra.