Tarlós István az államhoz, egészen pontosan Orbán Viktorhoz passzolta az agglomerációs közlekedés labdáját. A főváros nem finanszírozza tovább a veszteséges vállalkozást, a miniszterelnök majd kerít rá pénzt. Vagy nem?

A 22A buszjáraton ért kedden a hír Tarlós István főpolgármester sajtónyilatkozatáról. (Kérdéseket ugyanis nem tehettek fel az újságírók. Csak tudnám, hogy akkor minek kell tájékoztatót szervezni? El kell küldeni e-mailben a nyilatkozatot, oszt jó reggelt, Budapest!) A busz csak mini dugókon verekedte át magát Budakeszi és a Széll Kálmán tér között, volt idő a mobilon az internetet böngészni.

A hírben nem volt semmi meglepő. Év vége felé Tarlós István mindig szóba hozza a fővárosi közlekedést (a közlekedők ezt megteszik naponta többször is), felemlegeti a veszteséges BKV-t, s az utóbbi időben nem feledkezik meg arról sem, hogy bejelentse: veszélyben az agglomerációs közlekedés. Gyorsan megjegyzem: érintett vagyok a kérdésben, Budakeszin lakom.

A főpolgármester kedden a korábbiaktól eltérően tovább ment a kinyilatkoztatásban, egyszerűen közölte: a főváros nem áldoz többet az agglomerációból bejárásra, mert ez nem is dolga. Így van. Eddig sem volt az. Az állam mindig nagy csomagban adott jó néhány milliárdot a BKV-nak, abba burkolták a közigazgatási határon kívül eső települések közlekedési támogatását Törökbálinttól Dunakeszin át Budakesziig.

Tarlós Istvántól megtudhattuk, hogy idén az agglomeráció települései csak 600 milliót fizettek, míg a buszozás 11 milliárd forint veszteséget termelt. A BKV „természetesen” e nélkül is ráfizet, ha az állam nem támogatná a fővárosi közlekedést, az már régen bedőlt volna. Nem mellesleg a legutóbbi agglomerációs csata után ezeket a járatokat átszervezték a Volánhoz, és tessék: semmi változás.

Nem értem. A BKV havi bérletért 9500 forintot fizetek, míg Budakeszin az írd és mondd hat megállós hálózatért 5200 forintot. (A fővárosi szakaszra 15 megálló esik.) Demagóg okoskodásom szerint így aránytalanul többe kerül az agglomerációs bérlet, mint a nagy székesfővárosé, s lám, még ez sem elég, hogy null szaldóra jöjjön ki az egyenleg.

A BKV emberemlékezet óta veszteséges, évtizedek óta nem volt főpolgármester, aki az állam nélkül megoldotta volna a problémát. Így külön jól jön (most már csak jött) hivatkozási alapként az agglomerációs mostohagyerek, el lehet verni rajta a port. El is verik.

Sokakkal ellentétben mégsem aggódom, hogy nem jutok majd be busszal a mostanihoz hasonló áron, dolgozni Budapestre. Elképzelhetetlennek tartom, hogy immár és megint ne oldja meg a problémát a gondoskodó állam. A főváros vezetői pedig törjék csak a fejüket, hogy mit tesznek a BKV-val. Így jövő ilyenkor Tarlós Istvánnak már az agglomerációs járatok nélkül kell a kormányfőt ostromolnia plusz pénzért. Egy gonddal kevesebbje lesz.

A 22A közben befutott a Széll Kálmán térre. Jóleső érzéssel vágtam át a több hónapos csúszással épülő téren a 18-as villamosig, amelyet egyetlen pillanatig sem fenyeget a leállítás veszélye.

Szerdahelyi Csaba