2016. február 22. hétfő, 14:19
Malév, csőd, felszámolás, bankkártya, IATA
A Malév felszámolója eladja a légitársaság közel 13 millió dollár értékű követelését. A pénz a már le nem repült jegyek értékesítéséből származik, és sokan pályáznak még rá a Malév mellett.

Pályázatot írt ki a Malévnek a légitársaságok nemzetközi szövetségével (International Air Transport Association – IATA) szembeni követelés értékesítésére a társaságot felszámoló Nemzeti Reorganizációs Nonprofit Kft. Az IATA által működtetett elektronikus elszámolási rendszerekben visszatartott, a Malév utolsó repülőjegyeinek értékesítéséből származó 12,85 millió dollár (mai árfolyamon mintegy 3,6 milliárd forint) értékű peresített követelésre február 26. és március 14. között várja az ajánlatokat a felszámoló.

A Malév négy éve, 2012 február elején kényszerült végleg a földre. A légitársaság csődje közvetlenül 7200 utast érintett, közülük több mint háromezren tartózkodtak külföldön, amikor leállt a cég. Ennél azonban sokkal többen voltak azok, akik a következő hónapokban terveztek utazni a Malévvel, a légitársaságnak összesen 750 ezer foglalása volt. Ezeknek a jegyeknek az árát tartja vissza mind a mai napig a globális jegyeladó rendszert működtető IATA.

Az IATA által visszatartott pénzek azon repülőjegyeknek az árai, amelyeket utazási irodákon keresztül vásároltak. Egy légitársaság csődje esetén a szervezet ezeket az összegeket 60 napon belül visszautalja az utazási irodáknak, hogy azok el tudjanak számolni ügyfeleik felé. A Malév kisebbségi tulajdonosa és egyben legnagyobb hitelezője, az orosz Vnyesekonombank azonban bíróságon megtámadta ezt a gyakorlatot, azt követelve, hogy a pénzt az IATA a Malévnek fizesse vissza. (Így ugyanis az összeget a felszámolás során fel kell osztani a hitelezők között, s így abból jut az orosz banknak is.)

A kérdést azóta sem sikerült rendezni, így viszont azok az ügyfelek sem láttak még a pénzükből semmit, akik annak idején utazási irodán keresztül vásároltak Malév repülőjegyet. Kártértést eddig csak azok kaptak, akik a Malév csődjének bejelentését követő három napon belül utaztak volna, őket ugyanis a kormány döntése alapján a magyar állam kártalanította. Mellettük azok jártak még „jól”, akik bankkártyával fizettek a repülőjegyért, ilyen esetekben ugyanis a bankok – törvényi előrás alapján – visszatérítik a kártyás vásárlás összegét, majd maguk próbálják meg azt bevasalni a nem teljesítő szolgáltatón – ebben az esetben a Maléven.


Cég és szolgáltatás kereső
Twitter megosztás Google+ megosztás
A szerkesztő ajánlja