Az eddigi legalacsonyabbra, 37,2 százalékra csökkent a hazai élelmiszerek aránya a szlovákiai üzletekben idén áprilisig – derült ki a Szlovák Élelmiszer-ipari Kamara felméréséből.

A GfK piackutató ügynökség által 7 üzletlánc 360 szlovákiai üzletében, 16 fő termékkategóriában elvégzett felmérés alapján 2011 – az első ilyen kimutatás – óta a hazai élelmiszerek aránya 50 százalékról tavaly már 40 százalék alatt volt, és tovább csökkent 37,2 százalékra – írja a hirek.sk.

Rastislav Kočan, a GfK igazgatója hangsúlyozta: az Európai Unióban Szlovákia azon országok egyike, ahol a legmagasabb az import élelmiszerek aránya. A következmények meglátszanak az ország élelmiszeriparán is, amelyben töredékére csökkent a foglalkoztatottság az elmúlt évek során.

Hasonló nagyságú uniós országok a szlovákiai élelmiszertermelés többszörösével dicsekedhetnek, Írország például nyolcszor, Dánia ötször annyi élelmiszert állít elő, mint Szlovákia, amely korábban képes volt az önellátásra.

A felmérés szerint a hazai termékek aránya tavaly csupán a tejből (64 százalék) és a hústermékekből (47 százalék) nőtt. A belföldi termékek aránya még az ásványvizek, a bor és a sör, illetve a szeszes italok kategóriájában érte el az 50 százalékot.

A szlovák termékek aránya a legalacsonyabb az étolajok (8 százalék), az édességek (9 százalék) és a tartós élelmiszerek (14 százalék), illetve az üdítőitalok (24 százalék) között volt.

A felmérés alapján az elmúlt évben a hazai élelmiszerek aránya továbbra is a legkisebb üzletekben volt a legmagasabb, 55 százalék, míg a legalacsonyabb a diszkontokban és nagy raktáráruházakban, ahol 20 százalékot tett ki.

Régiók szerinti megoszlásban Pozsony és Nagyszombat megyében a legalacsonyabb a hazai élelmiszerek aránya, ahol a legnagyobb a lakosság vásárlóereje. Ez cáfolja azt a korábban gyakran hangoztatott nézetet, miszerint a hazai élelmiszerek esetenként magasabb áruk miatt nem képesek konkurálni néhány olcsóbb külföldi termékkel.