A Kiflee a közösségi média és a megosztáson alapuló alkalmazások ötletét megragadva a filmekre specializálódott. Az alkalmazás segítségével ajánlásokat adhatunk és kaphatunk filmekről, mindezt a saját ízlésünknek megfelelően. Vagy akár megkereshetjük azokat is, akikkel egyezik a filmes ízlésünk. Hogy mindez hogyan lehetséges, arról Gáspár Olivér alapító beszélt a KamaraOnline-nak.

 

– Hogyan jött a Kiflee ötlete?

– Egy közös autózás során fogalmazódott meg bennünk először az ötlet. Mindannyian szeretjük a filmeket, és arról beszélgettünk, milyen jó lenne egy olyan applikáció, amely ismeri a felhasználó ízlését, és a filmajánlókat hasonló ízlésű felhasználóktól kapná. Ez odáig fajult, hogy meg is valósítottuk. Így már van egy közösségi filmajánló alkalmazásunk, amely összeköti a hasonló ízlésű embereket.

– Hogyan működik?

– A belépés után öt filmet kell értékelni, ami alapján a szoftver meghatározza a felhasználó ízlését. Egy négykategóriás skálát csináltunk, amin belül azt kell eldönteni, hogy mennyire tetszett az adott film. Ettől kezdve pedig olyan felhasználók ajánlanak majd filmeket, akivel megegyezik az ízlésük. Meg lehet nézni mások profilját, a közös pontokat, hogy ki miket hogyan értékelt. Rá lehet keresni ismerősökre, és azt is megnézni, hogy ő milyen filmeket szeret, vagy, hogy miket érdemes együtt megnézni moziban akár. Megmutatja, hogy mekkora az egyezőség két ember között. A főoldalon rögtön az fogadja a felhasználót, hogy mások miket értékeltek. Vannak olyan filmek is, amik még nincsenek értékelve, de népszerűek vagy újonnan bejöttek. Az applikáción keresztül ugyanúgy el lehet érni a filmek adatait, mint a más filmajánló oldalakon, évszámot, kategóriát, leírást magyarul és angolul, előzetest, stáblistát. Még szeretnénk, ha lenne filmzene és kritika funkció is.

– Ismerősöktől lehet csak filmajánlást kapni?

– A Kiflee összes felhasználóját lehet látni. Lehet, hogy valakinek a filmes „lelki társa” a világ másik végén él, de az alkalmazáson keresztül megtalálhatja. A rendszer minden felhasználót átnéz, és abban keresi az ajánlásokat. Szeretnénk majd olyan funkciót is, hogy a felhasználó kiválaszthassa az ismerőseit, és eldönthesse, kitől szeretné kapni az ajánlást.

– Mennyi felhasználóval rendelkeznek jelenleg?

– 2000–2500 aktív felhasználó van egy hónapban, és 7000 letöltésnél járunk. Aktívak a felhasználók, sok időt töltenek vele, mára több, mint félmillió értékelés született. Aki felmegy, már építi a filmes adatbázisát. Jó arra is, hogy az ember egyben számon tartsa a filmeket. Mi az, ami jó volt, nem volt jó, látta már, vagy csak meg akarja nézni, stb.

– Milyen elsődleges adatbázisokból dolgoznak?

– Az első számú filmes adatbázisból, a moviedatabase.org-ból dolgozunk. Tőlük hozzuk be az adatokat, most ennek köszönhetően 330 ezer film érhető el. Ott tényleg mindent el lehet érni a filmekről, de mi nem tárolunk adatot olyan magas színvonalon a filmekről, ahogy ők.

– Szöveges értékelés is elérhető a filmekhez?

– Ezt is majd a közeljövőben szeretnénk megvalósítani. A kritika rész kritika/hozzászólás lesz, nyugodtan leírhatja bárki a véleményét. Az is segíteni fog abban, hogy a felhasználók lássák, kivel egyezik, és kivel nem egyezik az ízlésük.

– Mikor kezdtek el foglalkozni az alkalmazással?

– 2015 novemberben jött ki a weblap, akkor még azt néztük, hogy az ötlet mennyire piacképes. Fent volt a koncepció, és ha valakinek tetszett, akkor e-mail címmel tudott regisztrálni. Elég magas arányban a látogatók megadták az e-mail címüket, így láttuk, hogy érdemes ezzel foglalkozni. Tavaly januárban indult el a fejlesztés, két fejlesztő van a csapatunkban, mint társalapító, Nagy László és Nagy Szabolcs, és ők csapattagok lettek. Árajánlattal kerestük meg őket, de annyira tetszett nekik, hogy csapattagok lettek. Januárban jött ki a „private beta” verzió, és novemberben volt az éles Androidos start, és márciusban jött az iOS verzió. Mi a csapat miatt az Androiddal kezdtünk. Van egy grafikus a csapatban, Moroncsik Ádám, valamint egy marketinges, Alberti Rita. Ezenkívül társalapítók még Győri Ferenc, Szabó Gergő, de ők az angyalbefektetők, akik inkább csak a stratégiaépítésben vesznek részt, a napi munkában nem.

– Milyen visszajelzéseket kaptak eddig, mennyire hiánypótló az alkalmazás?

– A látogatóink 20 százaléka feliratkozott, ebből azt a következtetést vontuk le, hogy igény mindenképpen van rá. Aki ellátogat az AppStore-ba, vagy a Play Áruházba, azoknak egy jelentős százaléka látja az applikációt. A többség szerencsére, ha már látja, akkor letölti. A visszajelzések nagyon pozitívak. Persze az alkalmazás még nincs teljesen kész és soha nem is lesz igazán kész, mert mindig van új ötletünk, amit lehetne csiszolni és fejleszteni rajta. A letöltési arányokból is azt tudjuk mondani, hogy ennek van értelme, és nem csak Magyarországon. Az e-mailes adatbázisban a feliratkozók 30 százaléka külföldi volt.

– Ha már külföld, melyek azok a célországok, amerre szívesen terjeszkednének?

– Egyelőre mindenképpen európai piacban gondolkodunk, az angol nyelv miatt pedig jelenleg Angliában. De ahogyan fejlődni fog az alkalmazás, szívesen terjeszkednénk Németországba, vagy más nyugat-európai országokba is.

– Mennyire részesei a magyar startup világnak? Szoktak versenyekre, találkozókra járni?

– Versenyekre nem járunk, találkozókra néha. Ha van időnként egy-egy jó előadás, vagy konferencia, ahol érdemes megmutatnunk magunkat, vagy tudunk kapcsolatokat építeni, akkor természetesen nem hagyjuk ki.

– Mik a vállalkozás rövid és hosszú távú céljai?

– Rövidtávon elsősorban a befektetőkeresés, hiszen még sokat kell tanulnunk, fejlődnünk, növekednünk, hogy meghatározóbb szerepet töltsünk be a piacon. A külföldi terjeszkedés a hosszú távú terveink közé tartozik. Ezenkívül tervben van, hogy később a filmeken kívül a sorozatokat is bekapcsoljuk az applikációba, mert arra is elég nagy igény van. Nyilván nem tudjuk felvenni a versenyt a Netflix-szel, vagy az Amazonnal, de nem is az a célunk. Mi egy jó közösségi filmajánlót szeretnénk.

Kovács Réka Fruzsina