Az elégedetlen munkavállaló, a nem megfelelő kompetencia vagy a gyenge információáramlás mind okozhatják egy kis- vagy akár nagyvállalkozás sikertelenségét, esetleg bukását. A CX-Ray ezen hibák előrejelzésére létrehozott HR döntéstámogató szoftver. A vállalkozásról, lehetőségekről Hári Péterrel, a CX-Ray ügyvezetőjével beszélgettünk.

 

– Mi volt az alapötlet, amiből kiindultak a CX-Ray megalapítása során?

– Összesen tizenketten vagyunk, közülünk többen szervezetpszichológiával foglalkoznak. Az az elsődleges célunk, hogy az emberekből kihozzuk a legjobbat. Ezt különböző kérdőívekkel és az eredményeket értelmező analitikával tesszük. Mind kisebb, mind nagyobb vállalkozásoknál, akár a HR-stratégiát, akár a vezető munkáját nagyon sokban tudják segíteni az ilyen felmérések. Példának okáért, megismerhetjük a szervezet tudásmegosztó hálózatát, kik a tudás birtokosai, kikhez fordulnak segítségért a többiek. Létrehoztunk egy szoftvert, amely kérdőívek segítségével térképezi fel a szervezetet. A kérdőíves felmérés lehet sokféle, a szervezeti hálózatelemzéstől, a szervezeti értékek feltárásán át a sok helyen használt elégedettségmérésekig.

– Mik voltak a korábbi tapasztalatok, amiért szükségét érezték egy ilyen szoftvernek?

– Én ebből a témából írtam a doktori kutatásomat. Korábban volt egy startupom, aminek a buktatóit kezdtem el vizsgálni a kutatás során. Vizsgáltam különböző üzleti csapatokat, megnéztem a teljesítményüket, hálózatukat. Megnéztem azt, hogy melyek azok a kapcsolati mintázatok, amik előrejelzik a csapat teljesítményét. Ez volt számomra a kiindulópont, így találtam meg a társaimat. Nem állt rendelkezésre olyan eszköz sem eszköz csomag, amivel gyorsan és könnyen lehet mérni sok szervezeti jellemzőt. Olyan adatokat, amik előre jelezhetik a szervezet sikerességét. Amik léteztek, vagy túl bonyolultak voltak, használhatatlanok speciális szaktudás vagy módszertani ismeretek nélkül, vagy rendkívül hosszúak. Az alkalmazásuk többe került, mint a hasznuk. 2014 őszén indítottuk el a vállalkozást. Egyre sikeresebbek vagyunk, mára több, mint ötezer ember töltött ki a szoftverünk által összeállított, 12 kérdésből álló kérdőívet.

– Milyen szerepet töltenek be a startup piacon? Egyedülállóak a szoftver fejlesztésében?

– Most már úgy látom, hogy az érettebb startupok közé tartozunk. Szerencsésnek tartom magunkat, mert az elindulásunk óta dinamikusan fejlődő cég vagyunk, akár az árbevételt, akár a csapatlétszámot nézve. A szoftver tekintetében nem vagyunk egyedülállók, a legkomolyabb versenytársaknak amerikai cégek bizonyulnak. Magyarországon leginkább tanácsadó cégek foglalkoznak ilyen szoftverekkel, de nem elsődleges profilként.

– Hogyan működik a szoftver?

– Regisztrálni kell a munkatársakat ahhoz, hogy ki lehessen nekik küldeni az adott kérdéssort, így bekerülnek egy adatbázisba. Ezt követően a csapatvezető vagy a HR-szakember kiválasztja, mit szeretne mérni, ennek megfelelően kapják meg a munkatársak a kérdőívet. A kérdőív kitöltését a csapatvezető folyamatosan tudja monitorozni. Ha a kitöltöttség elér egy bizonyos százalékot, akkor rögtön megtekinthetők az eredmények. Felhő alapú (SaaS), online szoftverről van szó, így könnyen megosztható. Az eredmények pedig többszintűek. Vannak külön vezetőkre, HR-szakemberekre, középvezetőkre, csapatvezetőkre specializált analitikák is. Ezenfelül minden egyes munkatárs egyéni riportot is kaphat.

– Ez a fő bevételi forrásuk?

– Ez a fő profilunk, csak ebből van bevételünk. Szoftverfejlesztő cég vagyunk, HR-szoftvert fejlesztünk, nem nyújtunk tanácsadási szolgáltatást. Ahhoz megvannak a partnereink, 20–30 tanácsadó cég, akikkel kapcsolatban állunk. Ha van egy nagy szervezetfejlesztési projekt, akkor összekötjük az üzletfeleinket a tanácsadó céggel. Egyébként a felhasználóink nagy része a tanácsadó cégeken keresztül jut el hozzánk. Alapvetően két irányból értékesítünk, a cégeknek közvetlenül és a tanácsadó cégeken keresztül.

– Milyen platformokon keresztül tudnak kapcsolatot létesíteni az ügyfelekkel?

– Alapvetően különböző rendezvényeken. Nagyon sok konferencián veszünk részt, mely biztosítja a lehetőséget arra, hogy előadjunk, megjelenjünk és kapcsolatokat építsünk. Ezek többnyire a HR szakmának szóló rendezvények, melyek havi-kéthavi rendszerességgel kerülnek megrendezésre. Most részt veszünk egy társulásban is, több startuppal – Indivizo, Practify, BattleJungle és DreamJobs – ahol a jövő munkahelyével foglalkozó startupokat fogtunk össze. Ez a WorkPlace Futurists. Közösen rendezünk havonta HR szakembereknek szóló rendezvényt. Ez arról szól, hogy mi miként képzeljük el a munka világát a jövőben, milyen trendek lesznek meghatározók a jövő munkahelyein, hogyan változik a munka világa. Blogot vezetünk szakmai tapasztalatainkról. Fontos számunkra a tudásmegosztás, amely mögött nem bértollnokok munkája van, hanem az eszközzel és a módszereinkkel szoros ismerettségben álló szakértők tapasztalatai.

– Mennyiben járul hozzá a cég működése a HR-stratégiák fejlesztéséhez vagy a HR jövőjéhez?

– A nagyvállalati HR-en belül a felméréseknek a kezelése, visszajelzések gyűjtése a munkavállalóktól, egy stratégiai folyamat. Egyre inkább szűkül a piac a munkaerőpiac, egyes iparágakban különösen, egyre nagyobb a verseny a munkavállalókért. Mi a meglévő munkaerő állapotával, a folyamatokkal, belső erőkkel, háttérmunkával foglalkozunk. Az információk gyűjtése kiemelt HR-folyamat. Mi arra tanítjuk a HR-eseket, hogy ezt a folyamatot egy felhő alapú szoftver segítségével el lehessen végezni, még jobb, pontosabb döntéseket lehessen meghozni. Döntéseket, amelyek adatokra épülnek. A HR a többi üzleti területhez képest mindig hátrányban volt a kinyerhető adatok területén. A mi eszközeink ebben segítenek.

– Mik a terveik a következő 5 évre?

– Egyértelműen a nemzetközi jelenlétünk megerősítése.

– Most mennyire vannak jelen a nemzetközi piacon?

– Szerencsére egyre erősebben. Főként azoknál a multinacionális cégeknél, amelyek magyar leányvállalattal rendelkeznek. Sok esetben külföldi egységeket is bevonnak egy-egy ilyen felmérésbe, ott is vannak lehetőségeink. Ilyenből viszonylag kevés van, de célunk az is, hogy az ő számukat növeljük.

Kovács Réka Fruzsina