Gyaraki Józseffel, a közel három évtizede alapított, mára piacvezetővé vált REGIO Játék ügyvezetőjével a magyar piac sajátosságairól, a versenyben maradás és a generációváltás kihívásairól beszélgettünk.

Mennyire tervezhető a játékok forgalma, milyen pontosan tudják előrejelezni, hogy melyek lesznek az adott időszak slágertermékei?

A Hongkongban és Nürnbergben tartott játékkiállítások minden év elején az új termék „vadászat” terepei. A mese- és mozifilmes játékok esetében ma már minden elő van készítve, a filmmel egy időben a játékok a polcokra kerülnek, nekünk azt addigra be kell szerezni. Tudjuk, hogy milyen filmek mikor fognak megjelenni, azokra rendelést adunk le fél-háromnegyed évvel korábban. Ilyen a lányos kategóriában a 2019 őszén várható új Disney Jégvarázs film, amelytől hasonló sikert várunk, mint a film első részétől. Valamint minden évben jelenik meg új Star Wars film is, ez elsősorban fiús karakter, amely szintén növeli ezeknek a mesehősös termékeknek a keresletét.

Vannak sajátosságai a magyar játékpiacnak?

A játékpiac teljesen nemzetközivé vált, a YouTube-nak köszönhetően az újdonságok azonnal megjelennek mindenhol, és a gyerekek azonnal keresni is kezdik őket. Az lesz sikeres, amit a legtöbben lájkolnak, vagy amiről a legtöbb „kicsomagoló” videó készül. A játékgyártók is negyedéves ciklusokban gondolkodnak, a kínálat 5-10 százaléka rendszeresen lecserélődik, és ezeket az árukat minden piacra egyidőben el akarják juttatni. Csak kevés olyan játék van, amit kifejezetten a hazai piacra gyártatunk: ilyen a Gazdálkodj okosan!, néhány társasjáték magyarított változata, vagy a diavetítő. Utóbbit saját kezűleg terveztem újra a gyermekkorunkból ismert modell alapján, a futurisztikus ufóforma saját fejlesztés. Egy olyan biztonságos diavetítőt terveztem, amelyet elemmel lehet működtetni. Korszerű LED izzókat alkalmazunk, tehát nem melegszik, és izzót sem kell cserélni benne, a diafilm formátuma pedig ugyanaz, mint régen volt.

Milyen út vezetett a 25 százalékos piaci részesedésig? Voltak-e kritikus időszakok a vállalkozás életében?

1982-ben nyitottuk meg az első játékboltot: összeszedtük a magyar gyártókat, és bevettük a termékeiket a kínálatba. Akkor nagyon szűk volt a játékkínálat az országban, ezt mi kibővítettük, és ezzel az első privát játékbolttal megnyertük a vásárlókat. 1982 után 1990-ig lehetett magánkereskedőként ebben a pozícióban maradni, majd 1990-ben alapítottuk meg a REGIO Játékot. Én voltam az egyik alapító két társammal együtt, akik azóta nyugdíjba mentek, és kivásároltuk őket a cégből. Most a családtagjaim, a gyerekeim és a feleségem még az üzletrészek résztulajdonosai. Van olyan kollégám, aki még az első játékboltban nálunk kezdett, és innen ment most nyugdíjba.

A rendszerváltást követő időszak igazi győztesei a multik lettek, akik megkapták a piac nagy részét. A hagyományos piaci szereplőkkel folytatott verseny eredményeként 2014-ben legnagyobb konkurensünket, a Gullivert felszámolták. Ehhez hozzájárult az elhibázott tulajdonosváltás: azzal, hogy a céget az alapító tulajdonosok pénzügyi befektetőnek adták el, lélektelenné vált. Ráadásul nem értették meg, hogy az évvégi készpénzállomány papíron ugyan jól mutat, de abból kell finanszírozni az első tíz hónap veszteségét és a karácsonyi készletek beszerzését is, nem lehet kivonni a cégből. Szerencsére mindig tudtunk tanulni mások – akár iparágon kívüli szereplők – hibáiból is. Sok válságot kellett az évtizedek alatt túlélni, de a szakmailag megalapozott korábbi döntések jónak bizonyultak minden helyzetben.

Hogyan tudtak átállni a hagyományos kereskedelemről a hibrid (online és offline) modellre? Hogyan ismerték fel a kényszert, és honnan tudták elsajátítani a szükséges ismereteket?

Érdemes megemlíteni, hogy a REGIO Játék mindig is sokat fektetett az innovációba és a folyamatos önfejlesztésbe, tanulásba. Például már 1990-ben is saját fejlesztésű számítógépes számlázási- és készlet-nyilvántartási rendszert használtunk, 1993-ban vezettük be a vonalkódos termékazonosítást, és számítógépes vállalatirányítási rendszert fejlesztettünk, amit a mai napig is folyamatosan fejlesztünk. A piac is kikényszeríti a változásokat, a világon tapasztalható IT-fejlődést naprakészen kell követnünk, ami nagy kihívás. A játék szakmában először nyitottunk webáruházat, amit azóta többször megújítottunk, lecseréltünk. Mindig újítani kell: új fizetési megoldásokat bevezetni, applikációt fejleszteni. Mindezen saját fejlesztőcsapatunk dolgozik.

A játékvásárlási élményt nem lehet virtuálisan megkapni – meg kell fogni, meg kell vizsgálni az adott játékot. Ha valakinek nincs konkrét elképzelése, hogy mit keres, egyszerűbb személyesen felmérni az árukészletet. A webáruház tehát inkább kiegészíti a bolti eladásokat. Az „élménymentes” internetes vásárlás tipikus példája az elvált apukák esete is, akikhez kéthetente odamegy a gyerek, és előtte gyorsan beszereznek egy-egy játékot. A REGIO Játék offline értékesítése még mindig erősebb, azonban évről évre nagymértékben növekszik az online vásárlás is. 2018-ban az előző évhez képest több mint 50 százalékkal nőtt a webáruházunkban történő vásárlás, és 70 százalékkal több a mobilról érkező tranzakciók száma. Az online vásárlás jellemzője a magasabb kosárérték is: egy meghatározott összeg felett ingyenes a kiszállítás, és a virtuális kosárba könnyebben raknak be több játékot is a vásárlók.

Milyen most a játékpiac helyzete?

A jelenlegi helyzetre jellemző, hogy évek óta bővül az egész magyar játékkereskedelmi piac, a tavalyi összforgalom már meg is haladhatta az 50 milliárd forintot. Ennek mintegy 25 százalékát fedi le a REGIO Játék, amivel a legnagyobb szereplő itthon. A felfutásnak több oka van. Az egyik, hogy a béremelkedés egyenesen csapódik le a játékvásárlásban, úgy is mondhatnám, ha többet keresünk, többet eszünk és többet játszunk. A magyar családoknál tapasztalatunk szerint ugyanis az élelmiszer után rögtön a játékvásárlás következik a fontossági sorrendben – megelőzve a szórakozást vagy a ruházkodást is.

Milyen kihívások állnak a cég előtt a közeljövőben?

Csúcsidőszakban gyorsan kell nagy mennyiségű árut pontosan kiszállítani, miközben sajnos nehezen lehet munkavállalókat találni több műszakra. A futárszolgálat teljes kapacitását is igénybe vesszük ilyenkor. De az előttünk álló legnagyobb kihívás és az egyetlen lehetőség a sikeres generációváltás. Két gyermekünk már a cégben dolgozik, és én három funkciót próbálok összeegyeztetni: apa vagyok, cégvezető és tulajdonos. Nagy kihívás a felelősség és a döntéshozatal átengedése. Azt tudom, hogy nem fognak nagy hibákat elkövetni, de ezen a piacon csak a jó és a legjobb az elfogadható. A vásárlók igényesek, elvárják a világpiaci újdonságokat, mégpedig jól, szakértelemmel bemutatva, ami a weben különösen nehezen valósítható meg.