A CloudStorm a szoftvertechnológiák automatizálásában jártas start-up vállalkozás, amely azon dolgozik, hogy az irodai szoftvereket felhasználóbaráttá tegye. A vállalkozás két alapítójával, Salamon Dáviddal és Nagy Bencével beszélgettünk.

– Mi a vállalkozás alapkoncepciója?

Salamon Dávid: 2012 óta foglalkozunk web és mobil alkalmazások fejlesztésével. Kezdetben kisebb külföldi start-upokkal dolgoztunk, majd egyre nagyobb magyar vállalatoknak is szállítottunk. Mikor a modern webes technológiákat bevittünk a gyógyszeriparba, már láttuk, hogy érdemes valami újat mutatni a B2B alkalmazásokban. Azt tapasztaltuk, hogy a nagyvállalati alkalmazottak elégedetlenek az ERP szoftverek használhatóságával, illetve a különböző rendszerek integrációja nagyon drága és időigényes folyamat. Ekkor született meg a CloudStorm ötlete.

– Miről szól a CloudStorm?

S.D.: Az a célunk, hogy kényelmessé és felhasználóbaráttá tegyünk olyan szoftvereket, amelyekkel az emberek nap mint nap dolgoznak. Irodai és üzleti szoftvereket automatizálunk, mert úgy láttuk, hogy kényelmetlen például az SAP-ra épülő szoftverek használata. Jelenleg nagyon drága a szoftverfejlesztés, sok konzultánst kell bevonni csak azért, hogy a megvásárolt dobozos terméket testre szabhassák, a végeredmény használhatósága pedig még így is kétséges.

A mi megoldásunk ezzel szemben egy alulról építkező enterprise szoftver. Azok a technológiák, amelyeket mi bevittünk az üzleti szoftverekbe, lehetőséget adnak kis fejlesztő cégeknek is, hogy segítségünkkel labdába rúgjanak nagyvállalati beszerzéseken. Az általunk fejlesztett open source technológia a fejlesztőknek ingyenes és újrafelhasználható, ami ezen a piacon még szokatlan újdonság.

Nagy Bence: Óriási előrelépés, hogyha valaki az open source közösségre építkezve dolgozik. Korábban, a vállalati szoftver fejlesztés egyrészről nagyon nehéz feladat volt, és ráadásul akár évek munkáját is jelenthette. Az a prototípus, amit elkészítettük, jócskán meggyorsítja a folyamatokat, mert könnyen újrafelhasználható alapokra épít az automatikusan generált programozói kapcsolatokkal és felhasználói űrlapokkal.           

– Jellemzően kik használták eddig, vagy kik használják most a CloudStorm-ot?

S.D.: Eddig nagyobb vállalkozások az egészségügyben, gyógyszeriparban. A klinikai kutatás, a gyártás és a minőségbiztosítás területén használják a prototípust, most keressük a partnereket más iparágakban is. Olyan cégeket keresünk, amelyek ingyenesen használnák a folyamatautomatizálási rendszerünket, amivel a munkatársaik mindennapi munkavégzését hatékonyabbá tudnák tenni. Cserébe visszajelzést kérnénk, hogyan tehetnénk jobbá a terméket.

– Mivel foglalkoztak korábban?

S.D.: A CloudStorm anyacégét harmadik társunkkal, Rozner Mihállyal alapítottam, Bence idén csatlakozott a start-uphoz, amely ebből a cégből kinőtt. Én különböző technológiai cégekben dolgoztam ezt megelőzően. Először egy magyar hardver start-upban, majd egy észt start-upban, ahol elsajátíthattam a vállalkozási ismeretek alapjait.

N.B.: Én előtte multinacionális cégeknél szoftverfejlesztéssel foglalkoztam, de nem webes technológiákkal. Az viszont egy teljesen másik világ.

– Hol látják saját magukat a magyar start-upok között?

S.D.: A B2B szektor miatt nagyobbak a lehetőségeink. A korábbi kliens munkákkal némi saját tőkét és sok valós tapasztalatot is szereztünk. Ennek köszönhetően nem vákuumban fejlesztünk, ez mindenképpen előny. Teljes mértékben a termékre tudunk összpontosítani, mert látjuk benne a potenciált és jó visszajelzéseket kapunk. Nem rég nyertünk egy brüsszeli innovációs pályázaton, ami szintén nagy lökést adott. Ez a Horzion 2020 pályázat, amin belül üzleti modell innováció témakörben nyertünk.

– A Horizon 2020 projektben egyedül vannak, vagy társulnak egy másik céggel?

N.B.: Egyedül pályáztunk meg egy fél éves piackutatási és prototípusépítési projektet, ami egy nagyobb, K+F projektet előz meg. Azon is egyedül szeretnénk indulni, reméljük, hogy sikerülni fog, jók a tapasztalatok a pályázattal. Könnyebb az adminisztráció, rugalmasabb mint általában, és az elbírálás is korrekt.

S.D.: Egy start-up nem várhat hónapokat a visszajelzésre, de szerencsére ebben a programban az átfutás is jóval gyorsabb, és a finanszírozás is kiszámíthatóbb mint általában: a pályázat leadása után 3 hónappal már meg is jött az előleg. Mi harmadszori próbálkozásra nyertünk, szóval nem szabad egyből feladni, érdemes folyamatosan javítani a pályázati anyagot.

– Kiben merült fel először a pályázás ötlete?

S.D.: Korábban sokat pályáztam a start-upokban, ahol dolgoztam, és láttam, hogy ha van egy jó ötlet és egy testreszabott kiírás, akkor érdemes pályázni. Meg kell azonban válogatni, hogy mire pályázzunk és mikor, mert egy nem megfelelő pályázat könnyen félrevihet egy induló vállalkozást.

– Mikor van a projekt megvalósítása?

S.D.: Már zajlik. Most zajlanak a pilot programok, tanulunk a visszajelzésekből és jövő tavasszal kezdjük az értékesítést. Az már jól látható, hogy a céges szoftverek automatizálása nagyon felkapott lett mostanában, a Microsofttól kezdve különböző start-upokig sokan foglalkoznak ezzel.

N.B.: A végfelhasználóknak, akik a mai, könnyen kezelhető szoftverekhez vannak szokva, mint a Facebook, vagy a Spotify, fontos, hogy ezt az üzleti világban is tapasztalhassák. Ne azzal menjen el sok idő és energia a munkahelyen, hogy unalmas, kényelmetlen munkákat kell végezni. Sokakban felmerül nap mint nap, hogy miért nem automatizálja a cég az ilyen feladatokat.

– Önök szerint mitől vált a szoftverek automatizálása felkapottá? Pont a Facebookhoz hasonló oldalak miatt?

N.B.: Valószínűleg ezek miatt is. Akik most bekerülnek cégekhez, ők már elvárják, hogy jobb felhasználói élménye legyen a szoftvereknek. Az a lényeg, hogy egyre gördülékenyebb legyen a munka, és ne legyen benne túl sok repetitív, kényelmetlen tevékenység. A mi technológiánk ezt tudja, a felhasználó helyett dolgozik, összeköti a különböző rendszereket.

– Személy szerint mivel foglalkoznak a vállalkozásban?

N.B.: Mivel összesen hárman vagyunk, így több dologhoz is értenünk kell, de természetesen vannak területek ahol egyikünknek több a tapasztalata. A pályázatírási munka oroszlánrészét például Dávid csinálta.

S.D.: Inkább én foglalkozom az üzleti résszel, a technológiai résszel pedig a többiek. Most még kezdeti fázisban vagyunk ahhoz, hogy ez teljesen szétváljon. Emiatt gyorsan is haladunk; ha megtanulunk egy olyan igényt egy felhasználótól, amire másnak is szüksége van, akkor erre nagyon gyorsan és rugalmasan tudunk reagálni.

– Mik a terveik rövid- és hosszútávon?

N.B.: Rövid távon a prototípuson dolgozunk és megpróbálunk minél több visszajelzést szerezni a cégektől. A jövő év első negyedéve az a határidő, amíg olyan megoldással jelentkezünk, amely alaptermékként megállja a helyét.

S.D.: Szeretnénk olyan általános megoldássá válni, mint például az Excel. Ha valahol egy munkafolyamatot meg kell könnyíteni, automatizálni, legyen triviális, hogy a CloudStorm-ot kell segítségül hívni.

Kovács Réka Fruzsina

A CloudStorm elérhetősége