2017. december 28. csütörtök, 10:57
CDMS, NAV
Az „Uniós Vámkódex – Vámhatósági határozatok” (Customs Decisions Management System, CDMS) elnevezésű informatikai rendszerrel, illetve a Trader Portallal kapcsolatos leggyakoribb kérdésekre a NAV szakemberei válaszoltak.
A CDMS-sel kapcsolatos tudnivalók ezen a linken érhetők el a Nemzeti Adó- és Vámhivatal honlapján. A gazdálkodók – előzetes regisztrációt követően – a CDMS-be az ún. Gazdálkodói Portálon (Trader Portal) keresztül küldhetnek be kérelmeket/üzeneteket, amely itt érhető el. A Gazdálkodói Portál (Trader Portal) angol nyelvű felhasználói kézikönyve itt található.

1. Melyik böngésző támogatott a Trader Portalon, illetve a CDMS-en?

  • Internet Explorer 11. verzió vagy újabb,
  • Google Chrome 50.0.2661 verzió vagy újabb,
  • Mozilla Firefox 50.0 verzió vagy újabb,
  • Opera 37 verzió vagy újabb,
  • Microsoft Edge 38.14393 verzió vagy újabb.

A támogatott böngészők listája itt tekinthető meg.

2. Együttes képviseleti jog esetén kapok-e automatikus jogosultságot/hozzáférést a Trader Portalhoz?

Nem, ebben az esetben szükséges az EGYKE adatlapon elektronikusan bejelenteni a képviseleti jogosultságot.

3. Mikor kerülhet sor papír alapú eljárásra?

Papír alapú eljárásra az alábbi esetekben kerülhet sor:

  • 2017. október 2-át megelőzően benyújtott kérelmek esetén folytatott eljárások,
  • a CDMS hatókörébe tartozó, 2017. október 2-át megelőzően kiadott engedélyekkel kapcsolatos kérelmek (módosítás, visszavonás) esetén folytatott eljárások addig az időpontig, amíg az engedély adatait a NAV fel nem viszi a CDMS-be,
  • amennyiben a kérelmet nem a hatáskörrel/illetékességgel rendelkező adó- és vámigazgatósághoz nyújtották be a NAV honlapon közzétett vámhivatalkódra,
  • a CDMS üzemszünete esetén.

4. Mi a teendő üzemszünet esetén?

A CDMS tervezett/nem tervezett leállása esetén a NAV tájékoztatja erről az ügyfeleket. Ebben az esetben az üzemszünetet követően lehet benyújtani kérelmet. Az üzemszünet alatt kizárólag papír alapon lehet benyújtani a kérelmet, mely esetben ezt követően az egész eljárás papír alapon kerül lefolytatásra. A Trader Portal online rendszer, így külön üzemszüneti eljárás nincs.

5. Az Uniós Vámkódex létrehozásáról szóló 2013. október 9-i 952/2013/EU Európai Parlament és Tanács rendelet (továbbiakban: UVK) szerinti mindhárom típusú halasztott fizetésre szóló engedélyt kezeli a CDMS?

A CDMS-ben nem lehet kezelni az UVK 110. cikk a) bekezdése szerinti engedélyeket, ezeket így csak a nemzeti engedélykezelő rendszerben (ETR) lehet kezelni papír alapon (1009 engedélytípus kód).

6. Hogyan történik az olyan okmányok benyújtása, amelyeket eredeti példányban kell rendelkezésre bocsátani?

Az eredeti okmányok (pl. kötelezettségvállalási okmány) benyújtása nem a CDMS-ben történik, a bekérésük azonban a CDMS-en keresztül történik.

7. Számos típusú kérelem és engedély adattartalma eltér a jogszabályban [az Uniós Vámkódex egyes rendelkezéseire vonatkozó részletes szabályok tekintetében történő kiegészítéséről szóló 2446/2015/EU felhatalmazáson alapuló bizottsági rendelet (a továbbiakban: FJA) A. mellékletében] foglaltaktól. Mi ennek az oka?

Az FJA tervezeti változata alapján dolgozta ki a Bizottság a CDMS-t, nem a kihirdetett jogszabály alapján, emellett azonban folyamatosan javítják az adatkövetelményeket az összhang megteremtése érdekében.

8. Magyar nyelvű felhasználói kézikönyv létezik-e a Trader Portalhoz?

Az angol nyelvű felhasználói kézikönyvet jelenleg aktualizálja a Bizottság. Véglegesítését követően történik intézkedés a magyar fordítás iránt.

9. Létezik-e valamilyen felhasználói segédlet az egyes rovatok kitöltéséhez?

Jelenleg zajlik a rendszerbe időközben beépített ún. buboréksúgók („tooltips”) szövegének kidolgozása. Véglegesítésüket követően történik intézkedés a magyar nyelvre történő fordításuk iránt.

10. Kaphatok e-mail értesítést arról, ha üzenetem érkezik a Trader Portalon?

Jelenleg még nem, azonban tervezett e-mail vagy SMS küldés a gazdálkodóknak akkor, amikor sürgős üzenetet kapnak a Trader Portalon. Ezen informatikai fejlesztés telepítésének határideje még nem ismert.

11. Csak manuálisan lehetséges jelentős mennyiségű adat (pl. több száz vámtarifaszám és árumegnevezés) kitöltése a Trader Portalon?

A tömeges feltöltés lehetőségét vizsgálja a bizottság, ám ezen informatikai fejlesztés telepítésének határideje még nem ismert.

12. A központi vámkezelésre vonatkozó kérelemhez és engedélyhez kapcsolódó adatkövetelmények között a héafizetési módok közül melyiket kell kiválasztani áfa önadózás esetén?

A G a helyes kód („Halasztott héafizetés (a 2006/112/EK irányelv 211. cikke)”. Folyamatban van a megnevezés magyar nevének pontosítása, ugyanis pontatlan a postponed kifejezés magyar fordítása a jogszabályban.


Cég és szolgáltatás kereső
Twitter megosztás Google+ megosztás
A szerkesztő ajánlja