Öt iskola több mint háromszáz diákjának és pedagógusának tartott ez idáig a Budapesti Békéltető Testület ingyenes fogyasztóvédelmi előadásokat az egész fővárosra kiterjedő programja keretében.

A program keretében a gyermekek először is a fogyasztóvédelem szerepével, a mindennapos vásárlások során a fogyasztókat megillető alapvető jogokkal, emellett a békéltető testületek szerepével ismerkedtek meg.

A tapasztalatok szerint szinte mindenki tudta már vagy legalábbis hallott arról, mi a fogyasztóvédelem jelentősége, ugyanakkor az is látható, hogy az előadások kezdetén még nem is gondolták sokszor, milyen sokrétű lehet ez és mennyi mindenre kiterjed. Az alapvető panasz-ügyintézési ismeretek, úgymint a jegyzőkönyv-felvétel fontossága, a harminc napon belüli érdemi válaszadás kötelezettsége vagy a Vásárlók Könyve és a nyugta szerepének tisztázása elengedhetetlennek bizonyult az előadások során, hisz ezek azok a területek, amelyekkel leginkább érintettek lehetnek/lesznek a diákok későbbi éveik során. Az árfeltüntetés előírásairól vagy az alacsonyabb ár felszámításának kötelezettségéről többen hallottak, szintén kiderült viszont, hogy szükség van az előadásokra többek között azért, hogy rendszerezni is tudják ezeket az ismereteket.

A szavatosság-jótállás témakörénél általában már tudtak arról, hogy nem viheti vissza a vásárló a terméket a boltba csak azért, mert az neki – vagy épp a megajándékozottnak – nem tetszik. Az alapvető jogok (úgymint javítás, csere, árleszállítás és végül a vételár-visszatérítés) kapcsán ugyanakkor többször szorult magyarázatra az adott témakör, így például, hogy nem lehet rögtön visszakérni a rossz termék árát. Itt pedig jól látszottak az egyébként az ingyenes fogyasztóvédelmi tanácsadás során is gyakorta tapasztalt olyan tévhitek, mint például a „3 napos szabály” vagy épp hogy a levásárlást köteles a fogyasztó elfogadni akkor, ha a kereskedő csak azt ajánlja fel számára lehetőségként.  

A termékbemutatókat illetően nem maradhatott el a tizennégy napos indokolás nélküli elállási jog lehetőségére való figyelemfelhívás, amelyet a diákok, tanárok átadnak idősebb rokonaiknak, például nagyszüleiknek, akik különösen érintettek az értékesítés ilyen, speciális formájával. Az internetes vásárlás kapcsán nem egyszer hangzott el olyan válasz, hogy már vásároltak online valamilyen webáruházból. Épp ezért is kerültek bemutatásra a legfontosabb előírások, így például, hogy a fogyasztó meggondolhatja magát bizonyos kivételekkel tizennégy napon belül. Vegyes képet mutatott viszont, hogy ezzel a diákság mennyire van tisztában, emellett az is kiderült, hogy még mindig nem tudnak elegen a békéltető testületek ingyenes, gyors eljárásáról és fogyasztóvédelemben betöltött szerepükről. Az elméleti ismeretek után pedig a résztvevő fiatalok a számukra összeállított, tipikus élethelyzetet bemutató játékos szituációkkal adtak számot az előadás során elsajátított tudásról, többször is nagyfokú magabiztosságot tanúsítva.

A tanulók egyre inkább aktívan részt vesznek a mindennapi vásárlásokban, akár szüleiknek segítve, akár maguknak kiválasztva a legmegfelelőbb terméket, és épp ezért érdeklődnek lehetőségeik iránt, mit kérhetnek vita esetén a kereskedőktől és hova fordulhatnak, ha elutasítják őket – emelik ki a testület szakemberei.

A Budapesti Békéltető Testület ingyenes fogyasztóvédelmi programjában ez idáig a következő általános- és középiskolák vettek részt:

  • Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
  • Budapesti Gazdasági Szakképző Centrum Csete Balázs Szakközépiskolája
  • Budapesti Vendéglátóipari és Humán SzC Semmelweis Ignác Szakképző Iskolája
  • EFEB Üzleti Szakképző Iskola
  • Testnevelési Egyetem Gyakorló Sportiskolai Általános Iskola és Gimnázium

A fényképekkel is illusztrált összefoglaló anyag ide kattintva érhető el a Budapesti Békéltető Testület internetes honlapján.