A hazai dinnye fogyasztását népszerűsítő kampány indult hétfőn „Nyár, dinnye, szeletem” elnevezéssel az Agrárminisztérium (AM), az Agrármarketing Centrum (AMC) és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) összefogásával.

A kampányban különböző helyszíneken, rendezvényeken, valamint gyermektáborokban ismertetik a Magyarországon kapható dinnyefajták jellegzetességeit, felhasználásuk sokféleségét, a dinnyefogyasztás előnyeit – közölte az AMC. Győrffy Balázs, a NAK elnöke június 13-án, a Magyar Dinnyetermelők Egyesületével kötött együttműködési megállapodást követő sajtótájékoztatón elmondta, hogy becslések szerint idén a görögdinnye várható termésmennyisége 192 ezer tonna lesz, mintegy 5 százalékkal kevesebb a tavalyinál.

Ennek 40 százalékát exportálják a termelők, jelentős felvevőpiacnak számítanak a környező országok, valamint Németország és a Baltikum. A NAK elnöke rámutatott arra, hogy Magyarországon található Európa negyedik legnagyobb görögdinnye-termőterülete, amely az elmúlt 15-20 évben csökkenő tendenciát mutatott, de az utóbbi 2-3 évben sikerült 5 ezer hektár körül stabilizálni. Így idén a görögdinnye termőterülete a tavalyival közel azonos, mintegy 4800 hektár lesz.

Győrffy Balázs szerint az elmúlt évek promóciós kampányainak sikerét bizonyítja a hazai fogyasztás növekedése: míg az éves dinnyefogyasztás 10 éve fejenként 8-9 kilogramm volt, mostanra 13-15 kilogramm körül mozog.

Már a legtöbb magyarországi áruházláncnál kapható belföldön termelt dinnye a piaci szereplők tájékoztatása szerint. A Lidl Magyarország közleménye szerint múlt csütörtöktől raktáraiba kizárólag magyar dinnye érkezik, a gyümölcs származási helyét minden kalodán feltüntetik. 

Közlésük szerint évről évre nő a magyar görögdinnye iránti kereslet: a Lidl tavaly 62 százalékkal értékesített több magyar dinnyét, mint az azt megelőző évben. Az áruházlánc a magyarországi boltjaiban 7426 tonna belföldön termesztett dinnyét értékesített, a külpiacokon közel 4000 tonnát. A tavalyi szezonban a magszegény görögdinnyéből 150 százalékkal adtak el többet, mint 2016-ban.

A CBA Kereskedelmi Kft. hálózatába az első magyar dinnyeszállítmány június közepén érkezett meg – tájékoztatott a cég. Kiemelték, hogy a görögdinnye-forgalom tavaly 10 százalékkal nőtt az előző évhez képest. A forgalom 90 százalékát a hagyományos fajták teszik ki, a sárga húsú, magszegény vagy mag nélküli fajták 10 százalékot képviselnek. Megjegyezték, hogy tapasztalataik szerint a vásárlók a belföldön megtermelt dinnyét részesítik előnyben, egyre többen figyelnek oda a származási jelölésre.

Az Auchan Magyarország Kft. közölte, hogy a dinnye értékesítését áruházaiban az importáru forgalmazásával június elején kezdték meg, várhatóan június végétől kerül a polcokra a magyar dinnye, amelyek érkezését az első szállítmányok kihelyezésekor felirattal jelzik majd. A magyar dinnyét az Auchan csak Magyarországon értékesíti, a vállalat által értékesített dinnye mennyisége a szezonban – júliusban és augusztusban – meghaladja a 2000 tonnát – tették hozzá. 

Megjegyezték, hogy az utóbbi három évben a korai, csíkos dinnyefajták háttérbe szorultak, a vásárlók a mag nélküli, fekete héjú, illetve az ovális típusú, nagyon édes dinnyéket választják. Emellett míg régebben inkább a nagy, 9-12 kilogrammos dinnyéket vásárolták, az elmúlt néhány évben már a 4-6 kilogrammos dinnyéket keresik.  

A Spar Magyarország Kereskedelmi Kft. 2017-ben minden dinnyefajtát beleértve mintegy 7220 tonna dinnyét értékesített magyarországi áruházaiban, az idén a szokatlan, korán jött nyárias időjárás miatt a forgalom bővülésére számítanak. A legnagyobb kereslet továbbra is a magvas görögdinnye iránt van, amelynek származását a szállítók a papír kalodán jelzik. A magszegény és sárgahúsú dinnye esetén a már több éves gyakorlatnak megfelelően címkét alkalmaznak. A fogyasztói árakat a beszerzési árak alakítják – közölte a Spar.

A Tesco-Global Áruházak Zrt. a június 18-ai héten kezdte meg a magyar magos görögdinnye beszerzését, és mostantól kizárólag magyar forrásból szerzi be a teljes görögdinnye választékot. A fekete magszegény, mini és sárgahúsú görögdinnye exportja a közép-európai üzleteibe június 25-ével indul. 

A vállalat tavaly mintegy 10 ezer tonna dinnyét értékesített Magyarországon, és ugyanennyi dinnye került a cseh, lengyel és szlovák áruházaiba is. Az eladások nagy részét a hazai termesztésű dinnye adja, ebből értékesítik a legtöbbet, ugyanakkor évről évre nő a fekete héjú magszegény, mini és sárgahúsú fajták népszerűsége. 

A többi áruházlánchoz hasonlóan a vásárlók a Tescóban is a Magyarországról származó dinnyéket olyan papír konténerben találhatják, amely jelzi, hogy a termék hazai termelőtől származik – közölte a Tesco. (MTI)