2018. április 20. péntek, 14:29
szennyezés, autógyártás, Európai Parlament, Daniel Dalton
Szigorúbb ellenőrzések várnak a gépjárművek gyártóira, és komolyabb bírságokra számíthatnak azok, akiknél visszaélést találnak a károsanyag-kibocsátási teszteknél.

Az Európai Parlament (EP) képviselői április 19-én szavaztak a típusjóváhagyásról szóló szabályok szigorításáról, így az Európai Bizottság értékelheti a tagországokban zajló munkát és akár szankcionálhatja is a gyártókat. Ezzel a parlament a 2007-es irányelvet frissíti és átláthatóbbá teszi az új gépjárművek tesztelési és jóváhagyási eljárását.

Az új szabályozás szükségességét a Volkswagen 2015-ös károsanyag-kibocsátási botránya is indokolta, amikor szoftveres manipulációval csökkentették az autóik nitrogén-oxid kibocsátását a laboratóriumi tesztek során.

A károsanyag-kibocsátással kapcsolatos botrány következtében a parlament megváltoztatja a járművek jóváhagyására vonatkozó szabályokat

Jelenleg a piacra kerülő gépkocsik körülbelül 70 különböző előírásra, köztük a biztonsági és a károsanyag-kibocsátási szabványokra vonatkozó vizsgálatát az erre szakosodott központokon keresztül a nemzeti hatóságok végzik.

Az új szabályok értelmében ezentúl a hatóságok egyenesen a gyártóktól szedik be a vizsgálati díjakat, így a gyártók nincsenek kapcsolatban a vizsgálatokat végrehajtó központokkal, ezzel megőrizve azok függetlenségét. Emellett a hatóságok helyszíni ellenőrzéseket is lefolytatnak, hogy például megnézzék, a forgalomba helyezett gépjárművek tényleges károsanyag-kibocsátása megegyezik-e a teszteken mért eredménnyel.

Visszaélések esetén a Bizottság gépkocsinként akár 30 ezer eurós bírságot is kiszabhat a gyártókra.

„A javaslatnak növelnie kell a fogyasztói bizalmat azzal, hogy a megvásárolt autók épp olyanok, mint amilyenek a gyártók beállítják őket” – mondta Daniel Dalton (konzervatív-reformer, brit) a jelentés szerzője.

Emellett az EP ragaszkodik hozzá, hogy a kibocsátásra vonatkozó tesztek többet nyomjanak a latba, az újonnan forgalomba helyezett autókra vonatkozó tesztek legalább 20 százaléka ezt vizsgálja. A parlament és tanács közti egyeztetéseken felmerült további javaslatok között az is szerepel, hogy az előző évben forgalomba helyezett autók közül minden negyvenezrediket ellenőrizni kell – zárul az EP közleménye.

Képünk illusztráció.


Cég és szolgáltatás kereső
Twitter megosztás Google+ megosztás
A szerkesztő ajánlja