A GVH nem kizárólag azért bírságol, hogy a versenyjogot megsértő vállalkozást a múltbeli cselekménye miatt büntesse, hanem azért is, hogy érdemi erőfeszítésekre ösztönözze a cégeket a jogszabályi rendelkezéseknek történő megfelelés érdekében. Az erre komolyan törekvő vállalkozások adott esetben a bírság enyhítésére számíthatnak.

Fogyasztóvédelmi ügyekben történő bírság kiszabásakor a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) tavaly ősz óta bírságenyhítő körülményként veheti figyelembe az eljárás alá vont vállalkozás igazolt érdemi megfelelési erőfeszítéseit egy adott üggyel kapcsolatban. A GVH nem önmagában a vállalkozás megfelelési programjának létét, hanem az adott ügyben, a megfelelés érdekében tett konkrét és érdemi törekvéseit értékeli enyhítő körülményként.

A tapasztalatok szerint önmagában a megfelelési programok nem jelentenek garanciát a súlyos jogsértések megelőzésére, ha azok nem párosulnak olyan érdemi megfelelési erőfeszítésekkel, amelyek beépülnek a vállalatok döntéshozatalába. A GVH ezért csak az adott ügyben kimutatható érdemi megfelelési erőfeszítéseket tudja elismerni és ebbe az irányba kívánja terelni a felelős vállalkozásokat is.

Az érdemi megfelelési erőfeszítés bírságenyhítő tényezőként történő figyelembe vételéhez annak igazolása szükséges, hogy a vállalkozás külső, független szervet (például szakmai, önszabályozó szervezetet) vagy személyt (például ügyvédet) keresett meg a megfelelés szándékával a GVH által jogsértőnek ítélt reklámok közzététele előtt, s figyelembe vette a független tanácsadó szervezet állásfoglalását kereskedelmi gyakorlatának, valamint kommunikációs eszközeinek tervezésekor.