Négyszázezer forintja bánta annak a strandolónak, aki nem tette értéktárgyait az értékmegőrzőbe, azokat ellopták, s a fürdő – jogosan – nem térítette meg a kárát.

Négyszázezer forint kára keletkezett annak a fogyasztónak, aki cipőjét, márkás óráját, pénztárcáját, nagy értékű mobiltelefonját és 70 000 ezer forint készpénzét is a fűbe tette le a strandon. Mindezt ellopták, a fürdő pedig nem vállalt felelősséget, mert az értékeket nem az értékmegőrzőben helyezte el – olvasható a Budapesti Békéltető Testület honlapján.

Fürdőkben, kávéházakban, éttermekben, színházakban és más nyilvános helyeken, ha van megfelelő hely a vagyontárgyak elhelyezésére, akkor az intézmény csak az itt elhelyezett tárgyakért tartozik felelősséggel.

Mi számít megfelelő helynek az értéktárgyak megőrzésére? Ezt alapvetően az intézmény maga jelöli ki, annak mentén, hogy milyen helyiség az, amelynek az őrzéséről maximálisan tud gondoskodni. Éppen ezért kell figyelniük a fogyasztóknak az erre vonatkozó tájékoztatásokat.

A konkrét esetben a vállalkozás a békéltető testületi eljárásban fénykép-felvételeket is csatolt arról a strand területén belül több helyen megtalálható tájékoztatásról, amelyek szerint kizárólag az értékmegőrzőben hagyott tárgyakért tartozik felelősséggel.

A fogyasztó a belépőjegy megvásárlásával szerződést kötött a céggel, így az általános szerződési feltételeit is elfogadta, ennek része volt a házirend. Az pedig egyértelműen tartalmazta: értéktárgyakért csak akkor vállal felelősséget a vállalkozás, ha az értékmegőrzőben kerültek elhelyezésre, egyéb esetben nem.

Sokkal konkrétabban körülhatárolt a szállodák felelőssége. Itt ugyanis mindazért felel a szálloda, amit a fogyasztó a szállodában kijelölt, vagy erre rendelt helyen, vagy a szobájában helyezett el, vagy olyan személynek adott oda, akit jogosultnak tarthatott az átvételére. Ilyen személy például a recepciós, vagy akit a szálloda munkatársa a késrésünkre hozzánk küld.

A szálloda felelőssége azonban ebben az esetben nem korlátlan, annak maximális mértéke a napi szobaár összegének ötvenszerese. A felelősség ezt meghaladó mértékű korlátozása vagy kizárása viszont semmis.

Ha készpénzről, értékpapírról és értéktárgyakról van szó, akkor a szálloda ezekért csak akkor felelős, ha azokat megőrzésre külön átvette, vagy az átvételt megtagadta. Ilyenkor ezekért a tárgyakért a szálloda már korlátlan felelősséggel tartozik. Nagyon fontos ezért, hogy ha az értékeinket a szálloda alkalmazottja nem veszi át, erről vetessenek fel jegyzőkönyvet, hogy ezt a későbbiekben igazolni tudjuk.

A Budapesti Békéltető Testülethez érkezett ügyekről itt olvashat.