Az Európai Parlament kedden elfogadott bizottsági ajánlása szerint sürgősen javítani kell az új autókkal kapcsolatos teszteken és ellenőrzéseken.

Az ajánlások a gépjárműiparban alkalmazott kibocsátásméréssel kapcsolatban létrehozott vizsgálóbizottság (EMIS) februári zárójelentésén alapulnak. A vizsgálóbizottság szerint az Európai Bizottság és a tagállamok egy évtizede tudják, hogy a tesztmérések eredménye és a tényleges nitrogén-oxid kibocsátás lényegesen eltérnek egymástól, mégsem léptek fel megfelelően a levegőminőség és közegészségügy védelmében – olvasható az Európai Parlament közleményében.

Egyetlen uniós vagy tagállami hatóság sem keresett kiiktató eszközöket és rendszerint csak sztenderd típus jóváhagyási vizsgálatot végeztek. Az Európai Bizottság annak ellenére sem kezdeményezett további műszaki vagy jogi vizsgálatot, hogy tudatában volt a gyártók által alkalmazott jogellenes gyakorlatoknak. A bizottság az eset kivizsgálását a tagállamok kizárólagos feladatának tartotta és nem tett további intézkedéseket, a tagállamok pedig sem pénzügyi, sem jogi szankciókat nem alkalmaztak, illetve az autók visszahívására sem került sor.

Az új ajánlások:

  • a levegő minőségére vonatkozó jogszabályokért és a szennyezőanyag-kibocsátás okaival foglalkozó szakpolitikákért egyetlen biztos feleljen;
  • haladéktalanul fogadják el a valós vezetési feltételek melletti kibocsátásról szóló törvénycsomagot, amelynek a vezetési körülmények széles skáláját és bizonyos fokú kiszámíthatatlanságot kell tartalmaznia a csalásra alkalmas eszközök kiszűrésére;
  • az autógyárak a fogyasztóknak pénzbeli kártérítési kellene fizetnie;
  • azonnal el kell fogadni a típusjóváhagyásról és piacfelügyeletéről szóló rendeletre irányuló javaslatot.

A típusjóváhagyás reformja a további botrányok megelőzésére

A képviselők megszavazták a típusjóváhagyás reformját célzó javaslatok kiegészítését is, amelyek célja az, hogy a forgalomba kerülést felügyelő nemzeti hatóságok és műszaki állomások eredményesebb munkát végezzenek. Szigorúbb tesztekre van szükség, a bizottságnak pedig nagyobb rálátást kell biztosítani a nemzeti hatóságok munkájára. A tagállamoknak az előző évben piacra kerülő autóknak legalább 20 százalékát rendszeresen ellenőrizniük kell, a csaláson kapott gyártókat pedig autónként 30 ezer euróra kell büntetni – olvasható a javaslatban. A befolyt összeget a piacfelügyelet megerősítésére és környezetvédelmi célokra kellene fordítani.