Előfordult már Önnel, hogy az interneten bérbe vett autó átvételekor azzal szembesült, hogy a vártnál többet kellett fizetnie?

2016-ban Európában több mint kétezer fogyasztó fordult ezzel a problémával az Európai Fogyasztói Központokhoz, amelyek határon átnyúló utazás vagy vásárlás esetén segítséget nyújtanak a fogyasztóknak.

Miután jelentősen növekedett az autókölcsönzéssel kapcsolatban érkezett panaszok száma, az Európai Bizottság és a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok e problémák kezelése céljából együttműködést kezdeményeztek az öt legnagyobb autókölcsönző céggel – olvasható a bizottság közleményében.

A Kölnben élő Peter nizzai családi nyaralásához autót bérelt. Az utazás során az autóval áthajtott egy kisebb sziklán, és erről visszatértekor tájékoztatta az autókölcsönző céget. A gépjárművön nem volt látható sérülés. Peter azt gondolta, hogy minden rendben van, de hamarosan észrevette, hogy a hitelkártyáját több mint 600 euróval megterhelték. Azonnal tiltakozott, az autókölcsönző cég azonban ragaszkodott ahhoz, hogy Peternek fizetnie kell, anélkül, hogy elmagyarázta volna: az általa igénybe vett alapszolgáltatás nem terjedt ki a gépjármű alján bekövetkezett károk fedezésére, ezt a feltételt ugyanis csak az apró betűs szöveg tartalmazta. Peter telefonon az Európai Fogyasztói Központ németországi kirendeltségéhez fordult – mutatja be az Európai Bizottság közleménye a tipikus fogyasztói panaszt.
Mostantól az öt legnagyobb autókölcsönző cégnek egyértelműen tájékoztatnia kell a fogyasztókat arról, hogy az autóbérleti alapszolgáltatás mit foglal magában, különösen, hogy milyen károk fedezésére nem terjed ki, illetve hogy egy esetleges mentesség mire vonatkozik. Ezen kívül az autókölcsönző cég köteles a tényleges javítási számlát, vagy a javítási költségekre vonatkozó korrekt költségbecslést Peter rendelkezésére bocsátani, mielőtt számláját megterhelheti.

Január 20-án a hatóságok döntése alapján befejeződik a jogérvényesítés terén kifejtett együttműködés jelen szakasza. A hatóságok elégedettek azokkal a változásokkal, amelyeket az öt piacvezető cég, az Avis, az Europcar, az Enterprise, a Hertz és a Sixt kereskedelmi gyakorlatában bevezetett, amely így már megfelel az EU fogyasztóvédelmi szabályainak. A Leaseurope uniós szakmai szövetség, amely az egyeztetések megvalósítását az iparág részéről elősegítette, emellett iránymutatásai továbbfejlesztésén is dolgozik a teljes uniós autókölcsönzési üzletágra vonatkozóan.

Věra Jourová, a jogérvényesülésért, a fogyasztópolitikáért és a nemek közötti esélyegyenlőségért felelős uniós biztos a következőket mondta: „A mai nap mérföldkő az európai fogyasztók számára. Az autókölcsönző cégekkel közösen komoly erőfeszítéseket tettünk annak biztosítása érdekében, hogy az emberek tisztességes bánásmódban részesüljenek, amikor autót bérelnek – bárhol is történjen ez az Európai Unióban. Szeretném megköszönni a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságoknak a kiváló munkát, az autókölcsönző cégeknek pedig az együttműködést. A fogyasztók így Európa-szerte élhetnek jogaikkal, és magasabb szintű védelemben részesülhetnek.”

Vívmányok

Ennek a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságokkal folytatott, az Egyesült Királyság verseny- és piachatósága irányítása alatt az Európai Bizottság által elősegített párbeszédnek köszönhetően a fogyasztók az alábbi előnyöket élvezhetik majd:

  • A kölcsönzési díj összegében benne van minden elkerülhetetlen költség. Például, ha valamelyik országban jogszabály alapján kötelező a téli gumiabroncsok használata, az ezzel járó költség az elsődlegesen feltüntetett ár részét kell, hogy képezze.
  • A legfontosabb bérleti szolgáltatásokat közérthetően kell ismertetni. A fogyasztók egyértelmű tájékoztatást kapnak a bérlet fő jellemzőiről (a megtett kilométer-mennyiségre vonatkozó korlátozás, az üzemanyag-használatra vonatkozó előírások, letéti kötelezettség stb.).
  • Egyértelmű tájékoztatás a kiegészítő biztosításokról. A fogyasztók tájékoztatást kapnak a választható extra szolgáltatások árairól és részleteiről, különösen az egyes mentesülési lehetőségekről, amelyek alapján csökken a kár esetén megfizetendő összeg. Mielőtt a fogyasztó egy ilyen terméket megvásárol, egyértelműen közölni kell, hogy a bérleti alapdíjban illetve az esetleges kiegészítő biztosításban foglalt mentesség pontosan mire vonatkozik.
  • Átlátható szabályok az üzemanyag-használatra vonatkozóan. A fogyasztók mindig választhatják azt a lehetőséget, hogy a gépkocsit teletankolva veszik át és teletankolva adják vissza.

Amennyiben kár keletkezett:

  • Átlátható járműellenőrzési eljárás. A fogyasztók bármilyen kár esetében tájékoztatást kapnak az okokról és a bizonyítékokról, mielőtt fizetniük kell.
  • Méltányos kárrendezési eljárások. A fogyasztóknak lehetőségük lesz megkérdőjelezni bármely káreseményt, mielőtt fizetniük kell.