​Megtévesztette a fogyasztókat üdülési jogok eladásáról szóló ajánlatával a Light in the Barter LLC. Magyarországi Fióktelepe (LIB Magyarország). Az emellett a szakmai gondosság követelményét is is megsértő társaságot 8,9 millió forintra bírságolta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH).

A GVH vizsgálata szerint a LIB Magyarország azt üzente a fogyasztóknak telefonos és szóbeli tájékoztatásaival, hogy meglévő üdülési jogaikat megvásárolja, a vásárlás ellenértékeként kapható LIB pontokat pedig a fogyasztók egy erre a célra kialakított rendszerben költhetik el. A versenyhivatal megállapította, hogy a vállalkozás 2015 áprilisától tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, mert a munkatársai által megkeresett, üdülései joggal rendelkező fogyasztóknak üdülési joguk (időben megosztott üdülőhasználati jog, timeshare) megvételét kínálta fel, valódi szándéka azonban a fogyasztók beléptetése volt a LIB Pontkártya-vásárlási rendszerbe.

LIB Magyarország célja a LIB Pontkártya-vásárlási rendszerrel összefüggő rendszerhasználati díj beszedése volt, vagyis jelentős különbség volt a társaság valós céljai és aközött, amit azokról kommunikált. A cég megsértette a szakmai gondosság követelményét szerződéskötési- és kapcsolattartási folyamataiban is, miután fent leírt magatartásán a hozzá beérkezett fogyasztói panaszok és az adásvétel folyamatában felvetődött átírási nehézségek hatására sem változtatott. A LIB Magyarország több szempont figyelembevételével határozta meg a rendszerhasználati díjat, amely a fogyasztóknak százezer és egymillió forint közötti fizetési kötelezettséget jelentett, miközben üdülési joguk megvásárlása a befizetések ellenére sem valósult meg.

A GVH a bírság kiszabásakor a jogsértéssel érintett, a rendszerhasználati díjakból származó bevételekből indult ki. Súlyosító körülményként értékelte többek között, hogy a vállalkozás teljes kereskedelmi gyakorlata valótlan, jogsértő tájékoztatásokon alapult, valamint a jogsértő kereskedelmi gyakorlat hosszú ideig tartott, így jelentős számú fogyasztót ért el. Ráadásul a jogsértő kereskedelmi gyakorlat sérülékeny fogyasztókat célzott meg, miközben a szolgáltatás bizalmi jellegű volt, a vállalkozás pedig jelentős mértékű előnyhöz jutott a jogsértő kereskedelmi gyakorlatok által.

A GVH az elmúlt években több versenyfelügyeleti eljárást indított üdülési jogok továbbértékesítésével kapcsolatos üzleti gyakorlatok és szóbeli tájékoztatások vizsgálatára, és figyelemfelhívó tájékoztatást is közzétett a honlapján. A GVH „Gondolja Végig Higgadtan” elnevezésű kampányának további tájékoztatói a Gondolja Végig Higgadtan menüpont alatt olvashatók.

A Versenyjog rovat támogatója: Gazdasági Versenyhivatal

Cég és szolgáltatás kereső
Twitter megosztás Google+ megosztás
A szerkesztő ajánlja