Az ÁERON ízig-vérig magyar vállalkozás. Mindennel a magyar és Budapest sztorit akarja sugallni, miközben a divat világpiacán kíván hódítani – mondta Áron Eszter, a cég egyik alapítója és vezető tervezője a KamaraOnline-nak nyilatkozva.

Közel a Szent István bazilika, közel a Lánchíd. Az utcák, a házak tele rejtett és látható szépséggel. Inspiráló környezet, nem vitás. Talán a turistáktól hangos utcákon járva is eszébe jutott néha egy-egy ötlet Áron Eszternek, amelyből később modell született. A belvárosi nyüzsgéstől néhány lépésnyire, csendes zugban található az ÁERON showroom.

Áron Eszter valamivel több, mint négy éve kezdett három baráttal (Vekkel Lászlóval, Mártényi Zitával és Porkoláb Gergővel, a HPS reklámügynökség tulajdonosaival) saját vállalkozásba, amelyhez nem csak hazai üzlettársakat nyert meg. Egy New York-i ismert ügynökség hitt a fiatal divattervező újításaiban, finom eleganciájában, minőségi munkájában.

Hatalmas küzdelem a világ divatpiacának hatalmas tortájából picike szeletet kihasítani, de aki nem készül fel a harcra, az feleslegesen próbálkozik. Áron Eszter (34) (a kis képen balra) teli van optimizmussal és boldogsággal. Imádja, amit csinál, sokat tett azért, hogy ma profi csapattal képes szépet álmodni. Vele és a Gold Lumen Kft. ügyvezetőjével, Lászlóffy Viviennel (a kis képen jobbra) a fővárosi központban beszélgettem.

KEZDETEKRŐL, FEJLŐDÉSRŐL, CSAPATRÓL

Áron Eszter: Nagyon tudatosan, közös döntöttünk a vállalkozás indításának legelején, hogy külföldi piacokon szeretnénk kipróbálni magunkat első körben. Ha pedig jó a fogadtatásunk, akkor majd erősebben kívánunk itthon lenni Magyarországon is. Az első, 2012-es kollekciónkkal az Egyesült Államokban kezdtünk, egy New York-i ügynökség fantáziát látott bennünk – ő képvisel minket a mai napig az amerikai és japán piacon. Az évek alatt szépen bővültünk, jött Antwerpen, Koppenhága, Berlin, Sanghaj, újabban pedig London és Párizs is.

Minden szezonban két kollekciót készítünk. Folyamatosan fejlődik és forr ki a márka. Minden szezon egy tanulság, rejt magában új információkat és megoldásokat. Fejlesztjük a technikánkat, magunkat, a csapatunkat. Jelentős lépés volt, hogy tavaly március 1-je óta Lászlóffy Vivien a cég ügyvezetője, fantasztikusan nagy segítség számomra a munkája, könnyebben jutunk el nemzetközi ügynökeinkhez, remekül tartja a kapcsolatot és hozza az újakat.

Annak idején ketten kezdtük, ma már 12 belsős kolléga van a csapatban (köztük varrónő, szabász, modellező), és több külsőssel is dolgozunk. Természetesen befolyásolja a munkámat, hogy milyenek az eladási adatok, figyeljük, mit, hogyan fogadnak a vevőink.

SZÁMOKRÓL, EREDMÉNYEKRŐL, ŐSZINTESÉGRŐL

Lászlóffy Vivien: Pusztán abból nem lehet lemérni a sikert, hogy hány darabot adtunk el egy-egy modellből. A bevétel/költség arány számít, hiszen van, amit olcsóbban elő tudunk állítani, és van olyan exkluzív termék, amelyből kisebb tétel is nagyobb profitot hoz. A számok persze beszédesek, elemezni kell, hogy mi működött és esetleg mi nem jött be annyira. A legapróbb részleteket is átbeszéljük, Eszter tökéletesen nyitott a változtatásra, őszinték vagyunk, megsértődni nem érdemes.

Amiben ma az ÁERON különleges a világ divatszakmájában: az extravagáns megoldásokkal ötvöződő egyszerűség, finomság, a minőségi munka és a Japánból és Olaszországból behozott különlegesen finom anyagok. Kicsit mások vagyunk a többieknél, egy-egy megoldással feldobjuk a terméket, könnyebben felfigyelnek rá, egyedi az Eszter kreálta dizájn. A vevő első ránézésre magáénak érzi, szívesen bújik bele, örömmel és büszkén viseli.

A mintakollekció mindig Budapesten készül, majd vidéki varrodákban gyártjuk a nagy tételeket. Az ÁERON fontosnak tartja, hogy Magyarországon dolgoztasson, a magyar terméket hangsúlyozzuk, mindenben benne van a „made in Budapest” címke.

On-line bárki rendelhet a világból, és egy kis kör, előzetes bejelentkezés után, itt, nálunk is vásárolhat. Ezen a rendszeren nem kívánunk változtatni, a pesti showroom ugyanis nem bolt, hanem kreatív stúdió. A hangsúly változatlanul az exporton marad, mert Magyarország a divatban is kis piac. Aki a szakmában dolgozik, tudja, hogy nagyobb üzletet külföldön lehet kötni.

Kicsit talán előnyére is válhat egy márkának, ha főleg külföldön lehet kapni. Hiszen nem lehet az rossz, ha New Yorkban, Tokióban vagy Londonban viselik az ÁERON-ruhákat. Mivel Magyarországon is hozzá lehet jutni, senki nem marad le rólunk. A helyzet érdekessége, hogy Magyarországon a világcégek szívesen gyártatnak a minőségi munka, a manufakturális hagyományok és a megfizethető munkaerő miatt, de egy magyar márka inkább a világpiacon értékesíthető.

Az ÁERON jelenlegi legnagyobb piaca Japán, azt követi az Egyesült Államok, Kína, a Benelux-államok és Dél-Korea.

TÚRÁKRÓL, TEXTÚRÁKRÓL, INSPIRÁCIÓRÓL

Áron Eszter: Nagyon szeretek utazni, az ott ért élmények, színek, textúrák ihletnek. Akár egy gyönyörű szobrot, festményt vagy épületet látva jönnek az érzések, a gondolatok. Rettentően szeretek régi magazinokat lapozgatni, mert tele vannak inspiráló ötletekkel. Minden kollekciómban van egy téma, egy kis történet, mindig érkezik hozzá egy korszak, egy kortárs érzés, ezeknek a találkozását, közvetítem, adom át a modellekben. Az idei tavasz-nyári kollekció témája a soft-pop, valamint finom utalás az 1970-es évek érzésére, úgy, hogy a nagyon modern textúrák és a színek miatt mindennek kortárs hangulata van.

Egy-egy mintakollekció általában fix számú, 70 modellből áll, ezeket vonultatják fel a világ nagy divatbemutatóin. Egy tervező akkor tudja a maximumot kihozni magából, ha az ideje nagy részét a tervezéssel tudja elfoglalni, az alkotásra koncentrál. Tartalmas, átütő sikereket nem lehet egyedül elérni, csapat kell, amelynek tagjai a maguk területükön nem csak profik, hanem csapatjátékosok.

(Egyébként négy kollekció között beszélgetünk: a 2015 ősz-tél kifut, indul hétfőn a 2016 tavasz-nyár értékesítése, elkészült a 2016 ősz-tél, s a napokban állt össze a 2017 tavasz-nyár terve.)

TEHETSÉGRŐL, KIHÍVÁSOKRÓL, TANULÁSRÓL

Lászlóffy Vivien: A tehetség a divat szakmában ugyanúgy alap, mint a művészetben vagy a sportban. E nélkül nem működik semmi, de a tervező mögött, a munkáját segítve céltudatos, komoly team kell, hogy álljon, mert ez kőkemény biznisz, naponta kemény csatákat kell vívni. Magyarországon sok tehetséges fiatal tervező van, de sokuk nagyon keveset tud arról, hogy mi kell a sikeres üzlethez.

Áron Eszter: Már amikor a divattervezést tanultam (Krea Kortárs Művészeti Iskola), tudtam, hogy az iskolában nem kapom meg azt, amire a biznisz szempontjából szükségem lesz. Ezt csakis különböző cégeknél dolgozva sikerült megismerni és megtanulni (Retro Jeans, Tisza, Persona, Nanushka).

Lászlóffy Vivien: Külföldön gyakorlat, hogy a tervezés mellett tanítják az üzletet, a számokkal való ismerkedést, a gyártáshoz szükséges alapokat – nem ártana, ha Magyarországon is egy iskolában el lehetne sajátítani mindezt. Ideális esetben a tervező nem szervező, de tisztában kell lennie azzal, hogy a munkája mivel jár, mi, mennyiből jön ki, milyen és miért elengedhetetlen a piackutatás. Gazdasági ismeretek nélkül nem lehet boldogulni.

Áron Eszter: Ha valaki hobbiból tervez, az persze más történet, de ha ebből akar megélni, és másoknak is munkát akar adni, akkor tudatosan kell készülnie már az iskolában.

FÉRFIAKRÓL, UNISEXRŐL, FARMERRŐL

Áron Eszter: Egyelőre nem tervezzük, hogy beszállunk a férfi divatba, a cég felépítése sem ezt célozza, s jelenleg az energiám sem lenne elég hozzá. Külön ág ez, külön kell készülni rá, külön költségekkel. Kizárni semmit sem lehet, de ez nem a közeljövő története. Még úgy sem, hogy vannak elképzeléseim, hogy mit tudnék tervezni, nem félnék a feladattól, legfeljebb az elején kicsit bele kellene rázódnom.

Amúgy a divat részben az unisex felé tart. Nekünk is vannak olyan bőr dzsekijeink vagy kabátjaink, amelyekre fiúk már mondták, hogy szívesen viselnék. A lányok is felvesznek sok olyan darabot, amit a fiúk hordanak. A farmer is erre példa, mi már a második szezonunkban használjuk a kollekciónkban. Nem csak a huszonévesek, hanem a 30-as, 40-es generáció is nyitott minden újra. Persze a nők Magyarországon is jobban figyelnek magukra és az öltözködésre, de ez világjelenség.

Lászlóffy Vivien: Sokan abba a hibába esnek, hogy túl sok mindent csinálnának. Női divat, férfi divat, gyerek divat! Mindent akarnak, pedig ez nem mindig jön be. Az ÁERON járja a maga útját, figyel minden igényre, de nem mond le annak lehetőségéről, hogy a magyar divat felkerül a világ térképére.

Szerdahelyi Csaba