Az Európai Bizottság és az unió fogyasztóvédelmi hatóságai 2016 októberétől kezdődően 352, EU-szerte elérhető ár-összehasonlító és utazásfoglalási weboldalt vontak összehangolt átvilágítás alá. Ennek során megállapították, hogy az árak 235 weboldal – vagyis az ellenőrzött weboldalak kétharmada – esetében nem voltak megbízhatók.

Előfordult például, hogy a weboldalak az árat a foglalási folyamat későbbi szakaszában a fogyasztó tájékoztatása nélkül új elemekkel növelték, vagy hogy a meghirdetett akciós árakon valójában nem kínáltak szolgáltatást – olvasható az Európai Bizottság közleményében.

A hatóságok felkérték az érintett weboldalakat, hogy hozzák összhangba az általuk alkalmazott gyakorlatokat az unió fogyasztóvédelmi jogszabályaival, amelyek előírják az árak teljes átláthatóságát, valamint az ajánlatok egyértelmű ismertetését már a foglalási folyamat kezdeti szakaszában.

Věra Jourová, a jogérvényesülésért, a fogyasztópolitikáért és a nemek közötti esélyegyenlőségért felelős biztos így nyilatkozott: „Az internet számos információt bocsát a fogyasztók rendelkezésére utazásaik előkészítéséhez, az árak összehasonlításához és az utazásfoglaláshoz. Ugyanakkor, ha az összehasonlító weboldalakon megjelenő értékelések zavarosak, az árak pedig nem átláthatók, akkor ezek a weboldalak félrevezetik a fogyasztókat. Az érintett vállalkozásoknak ugyanúgy tiszteletben kell tartaniuk az európai fogyasztóvédelmi szabályokat, mint az utazási irodáknak. A fogyasztóvédelmi hatóságok felszólítják a weboldalak üzemeltetőit, hogy kezeljék ezeket a problémákat. A fogyasztók azonos védelmet érdemelnek az internetes és a hagyományos szolgáltatások igénybevétele során.”

Főbb megállapítások

  • Annyit fizet a foglalási folyamat végén, mint amennyire eredetileg számított? Az esetek harmadában az elsőként megmutatott ár nem egyezik meg a végső árral.
  • Valódi ajánlat vagy csalogató reklám? Az esetek ötödében a meghirdetett akciós árakon valójában nem kínáltak szolgáltatást.
  • Zavarodott fogyasztók vagy zavaros árak? A vizsgált oldalak mintegy harmada esetében nem volt egyértelmű a teljes ár, illetve kiszámításának módja.
  • Az utolsó olcsó szoba a szállodában, vagy csak az utolsó promóciós áron kínált szoba az adott weboldalon? Négyből egy weboldal nem jelöli, hogy az ajánlatok rendelkezésre állására vonatkozó állítások (pl. „már csak 2 szoba”, „már csak a mai napon”) szigorúan az adott weboldalra vonatkoznak.

Következő lépések

A fogyasztóvédelmi együttműködési hálózat felveszi a kapcsolatot a szabálytalanságokat tartalmazó 235 weboldal üzemeltetőivel, és felszólítja őket ezek kijavítására. Amennyiben az üzemeltetők nem tesznek eleget a felszólításnak, a nemzeti hatóságok – az alkalmazandó nemzeti jogtól függően közvetlenül vagy a nemzeti bíróságok útján – közigazgatási vagy jogi eljárást kezdeményezhetnek.


Cég és szolgáltatás kereső
Twitter megosztás Google+ megosztás
A szerkesztő ajánlja