Az Európai Unióban tavaly 879,4 millió utas utazott repülőgéppel az Európai Unióban, 4,4 százalékkal többen, mint 2013-ban és 16,9 százalékkal többen, mint 2009-ben – számolt be szerdán az Eurostat.

Tavaly a teljes légi utasforgalom 44,1 százalékát az unión belüli, 38,1 százalékát az unión kívülre utazó (vagy EU-n kívülről érkező) utasok adták, a tagállamokon belüli járatok a teljes utasforgalom kevesebb mint ötödét (17,7 százalékát) bonyolították. 2014 folyamán 3 ember halt meg az unió területén repülőgép-balesetben, 2009 óta összesen 77-en.

Az Eurostat sem az EU-n, sem az országon belüli járatoknál nem számolja kétszer az utasokat. Így „uniós szinten” egy Budapestről Londonba repülő utas „egynek” számít, miközben a magyarországi és az egyesült királyságbeli statisztikához is hozzájárul (egyszer érkezőként, egyszer indulóként). A nemzeti adatok összege emiatt nem egyezik meg az uniós adattal.

Tavaly minden negyedik légi utast az Egyesült Királyságban regisztrálták (220 millió); Németország 186 millióval a második, Spanyolország 165 millióval a harmadik, majd Franciaország (142 millió) és Olaszország (121 millió) következik. Magyarország 9,055 millió utassal (ebből 7,157 millió unión belüli, 1,898 unión kívüli) a középmezőny végén foglal helyet (28 tagállamból a 17.).

Az előző évhez képest a légi utasok száma minden tagállamban emelkedett, átlagosan 4,4 százalékkal. A legnagyobb mértékben a görögországi légiutasszám nőtt (16,3 százalékkal), a legszerényebb, 0,4 százalékos bővülést Lettországban regisztrálták, Magyarországon 7,3 százalékos volt a növekedés.

A legforgalmasabb repülőtér tavaly is a londoni Heathrow (73,4 millió utas); a második a párizsi Charles de Gaulle, a harmadik a frankfurti repülőtér. A további sorrend: Amszterdam, Madrid/Barajas, München, Róma, London/Gatwick, Barcelona.

A 30 legnagyobb forgalmú repülőtér közül 29 az utasok számának növekedéséről számolhatott be, az egyetlen kivétel a varsói repülőtér, ahol 0,9 százalékkal visszaesett a forgalom 2013-hoz képest.

A Liszt Ferenc Repülőtér 2014-ben az unió 37. legforgalmasabb légikikötője volt (12 olyan tagállam van, amelynek legforgalmasabb repülőtere nem fért be az uniós top 30-ba).