Egyre többen keresnek egyedi, jó minőségű magyar témájú fotókat – mondja Sobel András a KamaraOnline-nak nyilatkozva. A szeptember óta működő GLIX fotóügynökség társalapítója szerint az ország bármely részéről érkezhet megrendelés, azt teljesíteni tudják.

A GLIX fotóügynökség budapesti irodájában teljes a nagyüzem. Olyannyira, hogy nem is ott beszélgetek Sobel Andrással, a cég társalapítójával (ne zavarjuk a munkát), hanem egy saroknyira, egy kávézóban. Azt tervezem, hogy az egyik témánk a vállalkozások vizuális kultúrája lesz. Mit mondjak, a kávézó tulajdonosa nyugodtan megkereshetné Andrásékat, hogy valami képötlettel feldobják a helyet. De kezdjük a beszélgetést a saját „gondommal”.

– Vegyünk egy konkrét példát! Szeretnék kiadni egy e-könyvet, amelynek a borítójához keresek illusztrációt. Hogyan tudnak segíteni, ha bemegyek önökhöz az irodába?

– Alapvetően online cég vagyunk. Viszonylag ritkán fordul elő, hogy valaki bejön ügynökségünk irodájába, de természetesen ilyen esetben is rendelkezésre állunk. Minden megkereséskor felmérjük az igényeket. Erre kiváló lehetőség az internet és a telefon is, a lényeg az, hogy a személyes kapcsolatot nagyon fontosnak tartjuk. Az igényfelméréskor kiderül, milyen minőségű fotókra van szüksége a megrendelőnek, hány darabra és milyen célra. Visszatérve az e-könyves példájára: teljes körű szolgáltatást nyújtunk a tanácsadástól, a keresésen át egészen addig, hogy a jogtiszta képpel mi a teendő. Biztos lehet benne, hogy személyre szabott ajánlatot kap tőlünk.

– A GLIX nagyon fiatal vállalkozás. Mi az eddigi története?

– Alapos előkészületek után szeptember második hetében indultunk. Bár teljesen új a vállalkozásunk, a három alapító évtizedek óta dolgozik a fotós szakmában, a fotóügynökségek piacán. Rengeteg tapasztalatot és ezzel együtt kapcsolati tőkét gyűjtöttünk. Hajnal Péter a fotósok képviseletével, valamint a fotó- és videógyártással foglalkozik. Bedi Viktor területe az értékesítés és az ügyfélszolgálat, én pedig a nemzetközi és ügynökségi kapcsolatokat kezelem. Korábban együtt dolgoztunk az Axel Springer lapkiadó fotóügynökségénél, az Europressnél. Később néhány évre külön váltak az útjaink, de egy új feladat ismét összehozott minket. SBH Images Kft. néven céget alapítottunk, és belekezdtünk a nemzetközi fotóügynökségi munkába. Az 123RF magyarországi képviseletét láttuk el, majd a terjeszkedés révén eljutottunk Szerbiába, Horvátországba és Bulgáriába. Ezzel párhuzamosan kezdtünk el gondolkodni és dolgozni a GLIX-en. Olyan hazai fotóügynökséget szerettünk volna létrehozni, ami picit más alapokra helyezi a fotóügynökség fogalmát.

– Milyen alapokra?

– Teljes körű, 360 fokos szolgáltatást kívánunk bevezetni a piacra, mert úgy látjuk, hogy ilyen még nincs Magyarországon, pedig van rá igény. Fotótémában teljesen lefedjük az igényeket; nem csak fotókat, vektorokat, videókat kínálunk, de fotózással kapcsolatos tanácsadással is foglalkozunk.

– A GLIX mellett változatlanul az 123RF képviselői?

– Igen. Eszünk ágában sincs szakítani az 123RF-fel! Viszont a két cég egymástól élesen elkülönítve, teljesen más modell alapján működik. Az 123RF az előfizetéses szolgáltatásra épül, míg a GLIX esetében minden megrendelésnek darabonkénti külön ára van

– Van energia két ilyen nagy feladatra?

– Természetesen van, sőt, bővült a csapatunk, felosztottuk a feladatokat. A GLIX-nek saját fejlesztésű weboldala van, amely magas technikai színvonalának köszönhetően sok feladatot automatizál.

– Mit jelent a cég neve? Hiába keresgéltem, nem jöttem rá, hogy mi az a glix.

– Amikor hárman a cég nevén gondolkodtunk, az első számú szempont az volt, hogy semmit se jelentsen. Ez egy hangutánzó szó: amikor a fényképezőgép exponáló gombját megnyomjuk, a glixre emlékeztető hangot hallunk. Nem mellesleg rövid, könnyen megjegyezhető nevet szerettünk volna, ami nem csak magyarul kimondható: a glix mindenhol glix, Japánban ugyanúgy, mint mondjuk, Amerikában.

– Mit kínálnak?

– Arra törekszünk, hogy ne csak a tartalmaink, hanem a szolgáltatásaink is prémium kategóriába tartozzanak, például napi 24 órában működik az ügyfélszolgálatunk. Három albrandünk van. Az első, a GLIX Agency klasszikus fotóügynökségi szolgáltatás, hatalmas fotó adatbázissal. Már az induláskor 40 millió sajtó és illusztrációs képet tudtunk kínálni, s a választék folyamatosan bővül. A második a GLIX Production, ez kifejezetten produkciós divízió. Hálózatunk fotósai elsősorban üzleti témákon dolgoznak. Úgy gondolom, egyre nagyobb szerepet kapnak a menedzsment-fotózások, hogy egy cég vezetői szalonképes fotókkal is megfelelően reprezentálják a vállalkozásukat. Ugyancsak fontos terület a termékfotózás: egyáltalán nem mindegy, hogy például egy webáruházba milyen minőségű termékfotókkal csábítják be a leendő vásárlót. Vállalunk épületfotózást ugyanúgy, mint greenbox fotózást, amikor a háttér bármi lehet a megrendelő kérésétől függően. Ezek mellett profilunkba tartozik különböző üzleti rendezvények profi képi megjelenítése is. Prémium kategóriában dolgozunk, profi fotósokkal állunk kapcsolatban. Az ország bármely részéről érkezhet megrendelés, azt teljesíteni tudjuk, egyedi szolgáltatást kínálunk. Magyarországon sok fotós dolgozik. Mi abban kívánunk mások lenni a többieknél, hogy a különböző témákra a szakterület legjobb fotósát igyekszünk küldeni. Például ha valaki termékfotót szeretne, annak nem egy profi portré fotós a jó választás. És mit kezdjen az egyébként nagyszerű tájkép fotóssal az a cégvezető, aki az éttermét szeretné bemutatni?! Szerintem nagyon sok cég elköveti azt a hibát, hogy a legkülönbözőbb témákban ugyanazt a fotóst kérik fel. Mindenkinek megvan a saját területe, egy fotós sem érthet mindenhez.

– Mi a harmadik albrand?

– A GLIX Library, amellyel a vállalkozásoknak a szoftverünkkel abban segítünk, hogy a médiatartalmaikat, fotóikat, videóikat praktikusan használható rendszerbe tegyük. Egyszerűbben fogalmazva: felszámoljuk a sokszor tapasztalható dokumentációs káoszt. Mindezek mellett kiemelném még, hogy praktikus tanácsokat szintén adunk a képfelhasználással kapcsolatban. Szerzői jogi kérdések is ide tartoznak, természetesen nem jogászi szinten.

– Hogyan indult be szeptember óta az üzlet?

– Nem panaszkodunk, honlapunkon mind a megrendelők, mind a fotósok regisztrálása azt mutatja, hogy egyre többen tudnak az új cégről. Természetesen nem üldögélünk az irodában, aktívan keressük a kapcsolatokat. Tisztában vagyunk vele, hogy egy új ügynökség megismertetéséhez és felfuttatásához időre van szükség, ez nem megy egyik pillanatról a másikra.

– A vállalkozások nagyságát nézve kik lehetnek inkább megrendelők?

– Úgy látom, egyre többen belátják, hogy érdemesebb fotóügynökséggel dolgoztatniuk. Tudok amúgy olyan ismert médiavállalkozásról, amelyiknek nincsenek saját fotósai, „külsősökkel” szerződnek. Bár inkább nagyobb cégeknek dolgoztunk eddig, sorra jelentkeznek a kisebb vállalkozások is. Egyre több új partnerre számítunk most, az év vége felé közeledve, amikor több a céges rendezvény. Mindez nyilván átrendezi a fotósok piacát is. Mi abban is partnerek tudunk lenni, hogy a fotósok minőségi képeit bevesszük a GLIX kínálatába, és azokat a saját felületünkön kínáljuk megvételre. Azt látom, hogy egyre többen keresnek egyedi, jó minőségű magyar témájú fotókat, ennek a kínálatát mindenképp érdemes bővíteni.

– A videózásról még nem beszéltünk. Pedig egyre többen előbb néznek meg egy videót, mint olvasnak el két oldalnyi szöveget.

– Igen, a tartalom fogyasztási szokások az elmúlt években alaposan megváltoztak, egyre nagyobb az igény a mozgóképekre a videókra. A marketing területén is egyre népszerűbb a „storytelling” azaz a történet mesélés módszere. Szerződésünk van a világ egyik vezető videótartalom-szolgáltatójával, vagyis hamarosan nagyon széles körben tudunk majd videókat, illetve hanganyagokat, zenéket, effekteket is kínálni.

– Milyen ma Magyarországon az üzleti életben a vizuális kultúra?

– Nagyon erős az edukatív küldetési tudatunk, mert úgy látjuk, hogy nem jó a helyzet. Sok cég már rájött arra, hogy képek nélkül kommunikálni ostobaság, de még nagyon sokan ingyen akarnak képi tartalmakhoz jutni. Bár ingyenes tartalmakhoz is hozzá lehet jutni jogtiszta forrásból, az nem lesz olyan minőségű, mint amit profi szakemberek személyre szabottan kínálnak. Azok a vállalkozások, amelyek idejében váltottak, és ezen a téren is a minőségre szavaztak, nagyon nagy versenyelőnyben vannak már most is. Elcsépeltnek tűnik, pedig sokszor valóban úgy van, hogy egy kép többet ér ezer szónál. A GLIX szlogenje ennél kicsit továbbmegy: „A képek, amelyek kitűnnek a tömegből”. Az egyediség hatalmas versenyelőnyt jelent. Sokan egyébként nincsenek tisztában azzal, hogy közösségi oldalakról vagy különböző keresőkben talált képeket nincs jogukban használni. Aztán amikor megérkezik az első súlyos büntetés, nagyon csodálkoznak. Ha valaki nem etikus, nem tiszteli a szerzői jogokat, az a saját vállalkozását nehéz helyzetbe hozza, hiszen ki szeret megbízhatatlan céggel együttműködni?

Szerdahelyi Csaba

Fotók: GLIX