2018. február 8. csütörtök, 16:01
pénzügyek, MNB, jegybank
Az MNB az elmúlt időszakban összesen 20 jelentősebb pénzügyi intézmény általános szerződési feltételeit tekintette át a fogyasztókra hátrányos egyes szerződéses gyakorlatok megszüntetése érdekében. A jegybanki fellépés révén a piaci szereplők több mint 150 ezer fogyasztói kölcsönszerződésből törölték az ügyfelekre hátrányos vagy nem egyértelmű kikötéseket.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) a fogyasztók szerződéses jogainak védelme érdekében az elmúlt időszakban a lakossági hitelpiac 20 jelentős piaci szereplője – hitelintézetek és pénzügyi vállalkozások – gépjármű-finanszírozási célú, illetve jelzáloghitel-szerződéseinél tekintette át fogyasztóvédelmi fókuszpontok alapján azok általános szerződési feltételeit. Mivel ezek az újonnan kötendő fogyasztói kölcsönszerződés részévé válnak, kiemelt társadalmi és fogyasztóvédelmi érdek, hogy megfeleljenek a jóhiszeműség és tisztesség polgári jogi követelményének – írja közleményében az MNB.

A jegybank az elemzés eredményeként több, fogyasztóvédelmi szempontból aggályosnak tűnő szerződési kikötést is azonosított a különböző üzletszabályzatokban, kondíciós listákban és mintaszerződésekben. Kifogásolta egyebek közt a lízingtárgyat képező gépjármű önhatalmú birtokbavételére feljogosító rendelkezéseket, s azon feltételeket is, amelyek nem biztosították a visszaadott gépjárművek átlátható és nyilvános értékesítését.

Ugyancsak aggályosnak találta az MNB azokat a gépjárműhitel és jelzáloghitel szerződéses kikötéseket, amelyek megnehezítették a fogyasztó előtörlesztéshez és biztosítóválasztáshoz való jogát, illetve amelyek indokolatlanul vagy a pénzügyi intézmény számára egyoldalúan értelmezhetően írták elő kamatkedvezmények visszavonásának lehetőségét. Az MNB kifogásolta azon kikötéseket is, amelyek aránytalanul biztosítottak a pénzügyi intézménynek rendkívüli felmondási jogot, vagy egyes költségek indokolatlan felszámítására adtak módot. Gyakori probléma volt, hogy egyes szerződéses feltételeket nem egyértelműen fogalmaztak meg.

Ezek különösen a költségekre és díjakra, a szerződő felek közötti elszámolásra, a felmondási okokra vagy az előtörlesztésre vonatkozó rendelkezések értelmezését nehezítették meg. A jegybank a fogyasztók minél hatékonyabb védelme és az önkéntes jogkövetés előmozdítása érdekében – a további jogi lépéseket elkerülve – valamennyi érintett intézménynél sikeresen kezdeményezte a fogyasztókat hátrányosan érintő vagy nem egyértelműen megfogalmazott szerződési feltételek törlését, módosítását.

A pénzügyi intézmények a jegybanki észrevételekben jelzett kifogások indokait elfogadva, azok megszüntetése érdekében belátóan és együttműködően jártak el. Az MNB fellépésének hatására így mintegy 150 ezer gépjárműlízing – és kölcsönszerződésből, s további nagyszámú jelzáloghitel-szerződésből kerültek ki a fogyasztókra nézve indokolatlan vagy aránytalan hátrányt eredményező kikötések.


Cég és szolgáltatás kereső
Twitter megosztás Google+ megosztás
A szerkesztő ajánlja