A csaló vírusirtó emeltdíjas alkalmazások már egyre több előfizetőt érintenek, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) három esetben elrendelte az emeltdíjas telefonszámok felfüggesztését, amelyekkel elkövették a csalásokat.

Az eddig felfüggesztett három szám 11 tartalomszolgáltató legalább ennyi különböző szolgáltatásához biztosított hozzáférést. Az összes érintett magyar telefonszolgáltatót – Telekom, Telenor, UPC, Invitech, Calgo, 4Voice – részletes adatközlésre kötelezték, és az első körben látótérbe került DIMOCO nevű, ausztriai székhelyű tartalomszolgáltatót – mondta egy háttérbeszélgetésen Karl Károly, az NMHH hírközlés-felügyeleti főosztályvezetője. Ez a piac több milliárd forintra tehető, az NMHH mindent megtesz a csalások visszaszorításáért, a visszaélések miatt jelenleg is tart az eljárás.

Karl Károly közölte: az eddig érintett 11 tartalomszolgáltató Magyarországtól Olaszországon át Szingapúrig változatos székhelyeken található, ők a tartalom előállítói. A szabályozás alapján ezeknek a vállalkozásoknak a szolgáltatók által közzétett listákon, a ténylegesen nyújtott szolgáltatásokkal kellene szerepelniük, és a megjelölt ügyfélszolgálatokon elérhetőnek lenniük. Mivel ezek nem valódiak, a hatóság a telefonszolgáltatókon kéri számon az üzletszerű csalásnak látszó tevékenységet – mondta.

A figyelmetlen előfizetőket folyamatos költségek terhelik, emeltdíjas SMS fogadása miatt. Az NMHH főosztályvezetője felhívta a figyelmet arra, hogy az átverések elkerüléséhez az emeltdíjas szolgáltatás ingyenes letiltását kell kérni a telefonszolgáltatótól. Kiemelte azt is: elengedhetetlen alaposan elolvasni a felugró üzeneteket, linkeket, apró betűs részeket, és ne küldjön senki ismeretlen 06 90-es, 06 91-es telefonszámra, illetve 16-tal kezdődő ötjegyű rövidszámra üzenetet.

Kitért arra, hogy a roamingdíjak eltörlése miatt nem jellemzőek a panaszok az elmúlt négy hónapban. Karas Monika, az NMHH elnöke európai kitekintésében beszámolt arról, hogy Magyarország a mobilinternet sebességét tekintve Norvégia és Hollandia után a 3. helyen áll a legfrissebb nemzetközi felmérés szerint, de a digitális technológiák és közszolgáltatások terén kihívásokkal küzd. A 4G hálózat 83,6 százalékos országos elérhetősége kiemelkedőnek számít világszinten. A fejlesztések jogszabályi akadálymentesítése, a pályázatok és szolgáltatói vállalások ütemezett megvalósítása már a 2018-as végcél eléréséhez közelít, azaz, hogy addigra minden magyar háztartásban legyen nagysebességűinternet-hozzáférés. (MTI)