Együttműködési megállapodást kötött az MNB öt áruházlánccal. A vásárlók így összesen közel 800 kereskedelmi egységben, továbbá a láncok reklámújságjaiból, céges és közösségi internetes oldalairól jutnak hozzá a pénzügyi tudatosságot fejlesztő információkhoz.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központja együttműködési megállapodást kötött az Aldi Magyarország Élelmiszer Bt.-vel, a CBA és Príma Áruházlánccal, a MediaMarkt áruházlánccal, a Spar Magyarország Kereskedelmi Kft.-vel és a Tesco-Global Áruházak Zrt.-vel a pénzügyi fogyasztóvédelem erősítése érdekében. Az áruházláncok társadalmi felelősségvállalási stratégiájuk keretében vesznek részt a programban – írja közleményében a jegybank.

Az együttműködés során az MNB és az áruházláncok – az év egészében, illetve egy-egy időszaki fogyasztóvédelmi kampányához kötődően – pénzügyi fogyasztóvédelmi tájékoztató kiadványokat (így az MNB Pénzügyi Navigátor füzetét) tesznek elérhetővé az ország közel 800 kereskedelmi egységében, illetve kihelyezett plakátokkal, táblákkal hívják fel a figyelmet a vásárlási helyszíneken a pénzügyi tudatossághoz kötődő üzenetekre. Több áruházlánc emellett online oldalain, közösségi médiafelületein, illetve saját terjesztésű újságjaiban, kiadványaiban is közvetíti az ügyfelek számára hasznos pénzügyi, fogyasztóvédelmi üzeneteket.

A jegybank idén a húsvéti időszakban lakossági kampány keretében hívja fel a figyelmet a bevásárlóközpontok segítségével a háztartási pénzügyi tervezés, a felelős hitelfelvétel és a tudatos hitelkártya-használat fontosságára, illetve a fogyasztási hitelek, gyorskölcsönök jellemzőire. A kiadások megtervezésével elkerülhetők a fizetési nehézségek, rendszeres megtakarítással pedig a nem várt, nagyobb összegű költségek is fedezhetők.

Az MNB gyorsfelmérése szerint 2016-ban a legnagyobb hazai kereskedelmi áruházakban havi több mint 12 ezer fogyasztási hitelszerződést közvetítettek a vezető hazai hitelintézetek és pénzügyi vállalkozások ügynökei. A fogyasztási hitelek volumene és az új szerződések darabszáma folyamatosan nőtt az elmúlt időszakban.

A jegybank ezt követő nyár eleji kampányának témája az utazáshoz kötődő pénzügyek – (utas)biztosítások, bankkártyák, pénzváltási tudnivalók – lesznek, míg az őszi iskolakezdési figyelemfelhívó akció a diákok pénzügyeivel kapcsolatos fontos fogyasztói információkat összegzi. Az MNB idei év végi kampánya a „karácsonyi” hitelek és a (gépjármű)biztosítások jellemzőit világítja meg – ugyancsak az áruházláncok segítségével.

A pénzügyi tudatosság fejlesztését, mint célkitűzést a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) által 2010-ben és 2015-ben elvégzett pénzügyi kultúra kutatási eredményei is indokolják. A 30 országban elvégzett felmérés szerint hazánk felnőtt lakosságának egy része nem kellő körültekintéssel tervezi pénzügyeit, s a fontosabb döntések előtt sem tájékozódik alaposan.

Kiderül az is, hogy a megkérdezettek csupán kevesebb mint fele rendelkezik pénzügyi célokkal, s tervez tudatosan előre a nyugdíjas évekre, lakáscélra vagy a gyermekek iskoláztatására. Mindez arra mutat rá, hogy a pénzügyi tudatosság fejlesztése során az alapvető pénzügyi információk mellett a mindennapi életben hasznos tudnivalók átadása is fontos, lehetőleg a fogyasztók minél szélesebb köréhez eljutva.