Jelenleg a hazai kkv-k 75%-a készül valamilyen beruházásra – ilyen magas arányra 2007 óta nem volt példa. A középvállalkozásoknál tízből kilenc cég tervez fejlesztést, a legtöbben valamilyen termelő beruházásban gondolkodnak.

A KSH legfrissebb adata szerint a nemzetgazdasági beruházások volumene az első negyedévben 17 szézalékkal meghaladta az előző év azonos időszakának eredményét. A hazai vállalkozások egy évre előremutató várakozásait jelző K&H kkv bizalmi index felmérés eredménye szerint a folytatásban is dinamikus bővülésre számíthatunk, mivel tovább nőtt a cégek beruházási hajlandósága.

Jelenleg a kkv-k 74 százaléka tervez valamilyen fejlesztést az előttünk álló egy évben, ami óriási előrelépés a tavaly év eleji 41 százalékhoz képest. Ilyen látványos javulásra és tartós növekedésre egy év alatt még nem volt példa az index történetében, a jelenlegi arány ráadásul a válság előtti – 80 százalék körüli – időket idézi – hangsúlyozta Kovács Viktor Zoltán, a K&H kkv marketing főosztály vezetője.

A kutatás rávilágít arra is, hogy egyre nagyobb szükségét érzik a cégek a termelést elősegítő beruházásoknak. Ezt mutatja, hogy egyedül a gépek, berendezések korszerűsítését tervező vállalkozások aránya nőtt – 35-ről 40 százalékra –, ami az index történetében a második legmagasabb érték. Ezt követően informatikai fejlesztésekre fókuszálnak a legtöbben (34 százalék), míg az autóflotta cseréjére vagy fejlesztésére a cégek 24 százaléka készül.

A különböző méretű cégek esetében elmondható, hogy a mérettel párhuzamosan a beruházási szándék is egyre erősebb. Míg a mikrovállalkozások 68 százaléka és a kisvállalkozások 77 százalék-a tervez fejleszteni, addig a középvállalkozásoknál igazi beruházási boom várható, ugyanis közülük tízből kielnc cég tervez fejleszteni.

A megnövekedett beruházási szándék minden szektorban és árbevétel-kategóriában tetten érhető. Jelenleg a mezőgazdaságban (85 százalék) és az iparban (82 százalék) számíthatunk leginkább fejlesztésekre, tőlük nem sokkal lemaradva a szolgáltató szektor található (75 százalék), míg a kereskedelem az átlagnál alacsonyabb arányban tervez beruházni (63 százalék).