A sikeres tavalyi szemeszter után idén újra indul az E-tanoda program, a tavaszi létszámot megduplázva, immár 82 gyerek részvételével. A Skype és a Teams technológiáján alapuló, gyerekek közti távoktatásra épülő program új évfolyamát október 6-a és 8-a között különleges táborral nyitotta meg a Telenor, a Microsoft és a 21. Századi Pedagógiáért Alapítvány.

A tanulópárok egymásra találását és a digitális készségek elmélyítését célzó tábor keretében ezúttal a kódolás alapjairól is együtt tanultak a budapesti mentor gyerekek és Baranya megyei mentoráltjaik, így csatlakozva a nemzetközi EU Code Weekhez.

A digitális technológia és a mobilkommunikáció segítségével köti össze az E-tanoda program a 12-18 éves, iskolai tanulmányaikhoz segítségre szoruló hátrányos helyzetű fiatalokat azokkal a kortársaikkal, akik jól teljesítenek egyes tantárgyakból, és szabadidejükben szívesen megosztják tudásukat másokkal. A 21. Századi Pedagógiáért Alapítvány, a Telenor Magyarország és a Microsoft Magyarország programjában egy mostantól már három baranyai kistelepülés diákjai és budapesti gimnazisták tanulnak együtt. Az E-tanodában az önkéntes mentorálással az érettségihez kötelező iskolai közösségi szolgálat is teljesíthető.

Az új tanévben a rendhagyó képzés egy táborral indult, ahol Nádori Gergely, a budapesti Alternatív Közgazdasági Gimnázium pedagógusa és a tanarblog.hu társszerkesztője irányította a micro:bit-en megvalósított közös kódolást. Az esemény apropója az EU Code Week (Kódolás Hete), többek közt ehhez kapcsolódnak a tábor programjai is. A táborral kezdődő félév során az előző tanévhez képest több mint kétszer annyi, immár 82 gyerek vesz részt a programban, és Gilvánfa mellett ezúttal már Magyarmecske és Alsószentmárton diákjai is csatlakoznak, szintén Baranya megyéből.

Nádori Gergely, az AKG tanára elmondta: „A kódolás a mai gyerekek számára nem egyszerűen egy tananyag az informatika órán, hanem a jövőjük, a versenyképességük záloga, esély a társadalmi mobilitás felgyorsítására. Az E-tanoda a technológia legjavát egyesíti a szolidaritás eszméjével – fontos, hogy a gyerekek mindkettőből tanuljanak.”

Az eddigi munka sikerét bizonyítja, hogy a tizennégy hátrányos helyzetű gilvánfai általános és középiskolás tanuló, akiket önkéntes mentorként budapesti gimnáziumok diákjai segítettek a felkészülésben, jól vette az akadályokat és eredményes tanévet zárt tavaly. A program önkéntes mentorai a félév során összesen 140 tanórát tartottak, a legnépszerűbb tantárgyak az angol, a matematika és a magyar voltak. A mentorált diákok nagyon hasznosnak, hatékonynak és élvezetesnek tartották a modern eszközökön – billentyűzettel felszerelt táblagépen, Hipernet hozzáférésen és a Microsoft Teams alkalmazáson – alapuló online tanórákat.

„A Microsoft célja, hogy a legmodernebb technológiáknak köszönhetően egyenlő esélyekkel induljanak a fiatalok függetlenül attól, hogy hol és milyen körülmények között élnek – mondta Merényi Ádám, a Microsoft Oktatási Üzletágvezetője.

„Hiszünk abban, hogy a mobilinternet szinte korlátlan lehetőségeket ad a gyerekek kezébe, hogy tanuljanak, dolgozzanak és így jobbá tegyék az életüket. Az E-tanodában mindenki nyer: a mentorált gyerekek tudást, digitális készségeket és új perspektívát, a mentor gyerekek társadalmi tapasztalatok és pedagógiai készségek terén nyerhetnek. Nagyon örülünk, hogy részesei lehetünk ennek az izgalmas társadalmi és digitális kezdeményezésnek és megmutathatjuk a digitalizáció előnyeit” – mondta el Kutas István, a Telenor vállalati kommunikációs igazgatója.