Idén is kiemelten ellenőrzi a webáruházakat a fogyasztóvédelmi hatóság és az Innovációs és Technológiai Minisztérium IT-laborja, az ellenőrzés egész novemberben tart. A karácsonyi időszakban a hagyományos üzleteket is kiemelten ellenőrzik.

Keszthelyi Nikoletta, az ITM fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára elmondta, hogy az eddigi hatósági ellenőrzések alapján eljárás indult megtévesztő hirdetések miatt, továbbá az árképzésnél is előfordultak hiányosságok. A próbavásárlások alapján a szállításoknál is tapasztaltak késéseket, a meghirdetett szállítási határidőt gyakran nem tudják betartani, az érintettek emiatt is számíthatnak fogyasztóvédelmi eljárásra. A legtöbb panasz is a szállítással kapcsolatban érkezett a hatósághoz – tette hozzá. Közölte: az elmúlt 3 évben több mint 2300 webáruházat ellenőriztek, ezer próbavásárlást hajtottak végre, így sikerült visszaszorítani a jogsértések arányát.

A helyettes államtitkár arra hívta fel figyelmet, hogy internetes rendelésnél fontos ellenőrizni a vevőknek a webáruház elérhetőségeit, a fizetési lehetőségeknél pedig érdemes az utánvétet választani. Emlékeztetett, hogy az online vásárolt termékekre 14 napos elállás vonatkozik.

Bencsik Balázs, a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézetének vezetője arról beszélt, hogy a hitelkártyákat érintő csalások a legjövedelmezőbbek a csalások között. Az online vásárlásoknál a támadók pénzszerzésre és a pénzügyi, valamint személyes adatok megszerzésére törekednek. A kiberbűnözők hamis oldalakat hoznak létre, ezek neve a címsorban a megszokottól eltérő karaktereket tartalmazhat, amit fontos lenne felismerni. A kibervédelmi intézet külön honlapot üzemeltet a legfontosabb tudnivalókról az internetes vásárlásokhoz – tette hozzá.

Az adathalászat folyamatosan nő, az idén novemberig 50 százalékkal megnőtt az adathalász incidensek száma 2018-hoz képest, közel kétezer esettel foglalkoztak – ismertette a kibervédelmi intézet vezetője.

(Forrás: MTI/ITM)