Mark Zuckerberg az ír televíziónak adott interjújában kifejtette, a rengeteg pénzt elnyelő biztonsági intézkedések ellenére előfordulhat, hogy valaki sikeresen végrehajt egy a választást befolyásoló kísérletet a közösségi platformon.

Bizonyára sokak emlékezetében él még élénken a 2016-os amerikai elnökválasztás, ahol általános közmegdöbbenésre nem az esélyesebbnek tartott Hilary Clintont, hanem Donald Trumpot választották meg az amerikai állampolgárok az Egyesült Államok 45. elnökének. Az amerikaiak gyorsan el is kezdték kutatni Trump győzelmének okait, s később ki is derült, hogy orosz ügynökök egy csoportja közvetített üzeneteik segítségével jelentősen manipulálta a választást az új elnök irányába. Akkor mintegy 126 millió amerikaihoz – tehát a választásra jogosultak feléhez – juthattak el olyan Facebook-posztok, amelyeket orosz álhírportálok állítottak elő, 2017-es adatok szerint 120 oroszországi álhírportál összesen 80 ezer bejegyzést készített, s bár a posztok közvetlenül „csak” 29 millió amerikait értek el, indirekt módon jóval több emberhez jutottak el.

Mark Zuckerberg szerint az elmúlt három évben pénzt és fáradságot sem kímélve dolgoztak azon, hogy minden hasonló befolyásolási kísérletnek elejét vegyék, de garanciát továbbra sem lehet vállalni arra, hogy nem fog hasonló eset történni például a közelgő EP-választáson. A Facebook-vezér az ír közszolgálati televíziónak adott interjújában kiemelte, az elmúlt három évben már több jelentős választást is lefolytattak különösebb incidens nélkül, ami azt bizonyítja, hogy a közösségi oldal által kifejlesztett védelmi mechanizmusok megállják a helyüket, de ahogy Zuckerberg fogalmaz, egy olyan világban, ahol államok feszülnek egymásnak az online térben, lehetetlen 100 százalékos biztonsággal kijelenti, hogy nem lesz egyetlen olyan manipulációs kísérlet sem a jövőben, ami sikerrel jár.

A Facebook alapítója nem régiben arról írt hosszú cikket a Washington Postban, hogy teljesen új alapokra kellene helyezni az internetet, hogy be tudja tölteni azt a funkciót, amire kitalálták, vagyis hogy az emberek szabadon kifejezhessék magukat, a vállalkozók pedig új dolgot építhessenek, hozzátéve, hogy a kormányoknak sokkal nagyobb szerepet kellene vállalniuk az internet szabályozásában. A közösségi portál egyébként a múlt héten szigorította a politikai hirdetésekre vonatkozó irányelveit az Európai Unió nyomására.